Choklad mousse

Choklad mousse är så himla lätt att göra!
Det går snabbt och det är så otroligt gott. Som många vet gillar ja verkligen att göra choklad mousse med olika dekorationer och smaker.

Att variera smak på moussen gör man lätt genom att välja choklad med smak.
I vintras tex kom marabou med en smak som de döpte till Vinter.
Där smulade jag pepparkaks bitar i botten hade den chokladen i moussen och dekorerade m färska fikon.




Detta behöver du för att göra en Choklad mousse (4-6 port):

1 ägg
2dl grädde
150-200 g choklad (Du kan ha vit choklad,mjölkchoklad, choklad m smak.. ja vad du känner för)

Bär, frukt, chokladkulor, strössel, kaksmulor... eller vad man nu känner för att dekorera med.
Låt fantasin flöda här!

Jag brukar börja med att vispa upp grädden fluggig i en bunke men INTE hård.
Den ska INTE vara rinnig heller utan fluffig helt enkelt.

Efter det hackar jag chokladen och låter dem smälta sakta i ett vattenbad.
(vattenbad, ta en kastrull, fyll den med vatten men inte fullt upp. Lägg på en skål så att kanterna går över kastrullen och blir som ett lock. Lägg i chokladen i skålen och sätt på plattan.
Se till att vattnet inte kokar utan mera att det sjuder. Skålen blir då lagom varm och chokladen börjar smälta)
   

Uder tiden tar jag fram en till bunke med bra hällpip.
Där vispar jag upp ägget med en vanlig visp.

Rör om chokladen så att alla bitarna smälter o att det blir en jämn massa.
Häll chokladen över det vispade ägget och rör snabbt om med en sked så att det  blir en klibbig massa.
Häll efter det den vispade grädden över chokladmassan, ta gärna en slickepott och rör om med.
Man kan ta en sked oxå men det blandas lättast med en slickepott.

När du blandat i hop allt fint ha i lite kaksmulor om du känner för det i botten på glasen/skålarna du serverar i.
Häll sedan på moussen.
Nu är moussen mjuk så ställ in den i kylskåpet och låt stå där i ca 1 timme.
Efter det ka du leka med fantasin och dekorera den som du känner för.



En choklad mousse är aldrig fel! :)
Så ut i köket mina vänner och låt fantasin flöda!

Mvh/ Häxan
ps: dessa foton är tagna av mig.

Kommentarer
Postat av: Annika

Taack för att du delar med dig :D Ska lätt testa att göra mousse ikväll!!!! Ska bli såå skoj att följa din blogg och testa mumsiga recept!

2010-04-17 @ 11:47:07
Postat av: Häxan

Tack själv! Jag blir så otroligt glad! :D

Eftersom jag älskar att laga mat och baka betyder detta så otroligt mycket för mig att även andra är så intresserade.

Så detta värmer jätte mycket! Super tack för din kommentar!



Det kommer att komma upp lite annat idag samt i morgon.



Många kramar/ Häxan Jeanette :)

2010-04-17 @ 11:54:03
Postat av: Annadelioncourt

oh detta ska jag testa:)

2010-04-17 @ 13:15:32
Postat av: Alexandra

det ser jättegott ut och är riktigt sugen på att testa nu när jag ändå inte har något annat för mig :) men jag undrar hur du menar med det där vattenbadet? är kanske lite efter, men är inte van vid bakning/matlagning osv :)

2010-04-17 @ 13:18:11
URL: http://alexandrieah.blogspot.com
Postat av: Häxan

Detta är kanon gott! :)



Nämen, det glömde jag ju sriva ut!

Så ka det bli när det är första gången man bloggar. :D Man glömmer hälften! :D



Vatten bad:

Man fyller en kastrull med vatten, inte helt men kanske halva- 3/4 delar.

Lägger på en skål så att den ligger bra över kastrullen gärna så att det är lite luft rum mellan vatten och skålen och så att kanterna på kastrullen håller upp skålen.

Sen lägger jag i shokladen i skålen och sätter på plattan.

Vattnet ska inte koka utan mera sjuda, det blir ju välldigt varmt och det gör ju att chokladen börjar smälta i skålen.

Ska se om jag kan lägga upp en komliterings bild i receptet så att du kan se hur jag menar.

Jag är lite dålig på att förklara ibland :)



Kramar

2010-04-17 @ 13:55:44
Postat av: HardrockGoddess

Låter riktigt gott och vilka underbara foton på delikatesserna! Ser verkligen smaskigt och lockande ut! :)

2010-04-17 @ 14:43:02
URL: http://hardrockgoddess.blogg.se/
Postat av: Häxan

Det är kanon gott! :)

Åh! Tack snälla!

Jag älskar ju att fota så som tur är har jag ju fotat en hel del även av min mat. :)



Massa kramar! :)

2010-04-17 @ 14:58:32
Postat av: Dina

Yay! Som jag har dreglat över bilderna på bdb... och nu idag ska jag prova att göra chokladmousse själv för första gången! Jag ska prova att göra med digestivechoklad för på netto hade de inga goda kex att ha till eller i botten! =^.^=

2010-04-17 @ 16:17:41
Postat av: Häxan

Åh! Vad roligt!

Vad spännande!!! Den har jag själv aldrig provat att göra mousse på! Berätta gärna hur det blev sen.

Den kan ju kanske bli lite grynig med den chokladen.



Man behöver ju inte ha några kex ellr kakor i botten om amn inte vill.

Det är bara ibland jag har det när jag gör mousse.



Hoppas allt går bra! :)

Kram/ Jeanette

2010-04-17 @ 16:24:32
Postat av: Dina

Det var jättegott! Jag funderade också lite på kexbitarna i, men de är som runda kulor och i den färdiga moussen flyter de bara omkring som små krunchiga bollar! Lite som det knäckiga i knäckchoklad ungefär! ^^

2010-04-17 @ 18:41:12
Postat av: Häxan

Vad kul att det blev bra! :D

Jag måste faktiskt oxå testa sen för jag blev så otroligt nyfiken! :D



Kramar :)

2010-04-17 @ 18:59:47
Postat av: Mikaela Nordgaard

Jag tycker det är så roligt att du startat en matblogg! Det har man väntat på. :-) Chokladmousse måste jag ju verkligen prova någon dag - annars är den vinterchokladen underbart god att ha i pannacotta! :-D Jag lägger upp egna recept på min blogg också, då och då om du är intresserad!



Ha det bäst!

Kramar

/Micks

2010-04-17 @ 22:36:30
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Hej! :D

Tack så jätte mycket!!! :)

Ja, jag kan tänka mig att den är god till pannacotta med! :D

Jag funderade även på pannacotta men så ville jag ha pepparkaks smulor i botten så då fick det bli mousse.

Men iof... gör man pannacotta kan man ju ha pepparkakor på toppen... :)



Självklart är jag intresserad! :)

Alltid kul att se vad andra hittar på.

Sen är det kul att utbyta idéer och få mer inspiration. :)



Masa kramar! /Jeanette

2010-04-18 @ 08:33:29
Postat av: Mikaela Nordgaard

Att jag inte tänkte på att ha pepparkakor på när jag gjorde den i vintras då! :D

Något annat som är gott är pannacotta smaksatt med honung och snabbkaffepulver!



Visst är det roligt att utbyta idéer :D Lycka till med allt! Kramisar!

/Micks

2010-04-18 @ 17:27:40
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Anonym

Man kan inte tänka på allt! :D

Åh! det lät gott!!!

Har du recept på det?

Det skulle ja verkligen vilja prova! :D



Det är super roligt att byta idéer. :)

Lycka till med allt du med.

Kramisar/Jeanette

2010-04-18 @ 17:35:42
Postat av: Mikaela Nordgaard

Jajjamensan, visst har jag det! :D



2 gelatinblad

3 dl vispgrädde

3 msk honung

1,5 tsk snabbkaffepulver



Krossa kaffepulvret i en mortel eller lägg i en plastpåse och krossa med en brödkavel.

Lägg gelatingbladen i kallt vatten.

Koka upp grädden, i med honung, kaffe och gelatin, häll upp i serveringsglas och in i kylen över natten ;-)

2010-04-21 @ 19:03:05
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Tusen tack! :D

Vad spännande!!! :D



Kramar! :)

2010-04-22 @ 09:20:07
Postat av: Sara

Mycket fin blogg

2010-04-25 @ 20:26:11
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :) Kram

2010-04-25 @ 20:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0