Häxans Citron sockerkaka

Jag letade runt efter ett bra recept på citron sockerkaka men kunde inte riktigt hitta nått så jag studerade lite olika recept och satte ihop ett eget! :D

Jag är även barnsligt förtjust i gamla sockerkaks formar.
Dock är de lite mindre än dagen stora enkla formar så ibland räcker 1 smet till 2 gamla formar.



Denna form har jag fått från min mans mor. Hon tänkte slänga den o hade kul åt att ja ville ha den :)
Jag tycker den är så vacker! Kul med vackert mönster! :)



Denna underbara form hittade jag och min man i en loppis butik :)



Detta behövs för att göra min Citron sockerkaka:

75-100g smör ( jag tar lite olika beroende på hur mkt smör jag har hemma)
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
Skal från en hel stor citron
1 dl mjölk

Smöra och bröa en form (eller 2 om de är gamla och små) avlång eller med hål i mitten!
Smält matfettet och låt svalna
Vispa ägg och socker poröst med elvisp
Ha i rivet skal från citronen.
(Det sägs att man ska undvika det vita när man river skalet för att det blir beskt men jag har inte märkt nått)
Vispaom lite, ha sedan ner bakpulver, vaniljsocker, mjöl och mjölk.
Vispa runt m elvispen så klumpar försvinner.
Ha sedan i smöret och vispa så att du får en jämn smet.
Häll sedan i formen/formarna och grädda nedre delen av ungen.
Är det en stor form grädda 40-50 min är det gamla små formar 30-40 min

   

Så är det bara att det får svalna lite :)



Sockerkakor är ju jätte goda att äta som de är! :)
Men ibland är det kul att piffa upp dem lite också och det kan ma göra välldigt lätt med tex lite kristyr, dekoratins blommor eller bär. :)

 

Kristyr gör man lätt på florsocker och vatten. Är du osäker på mängd brukar det stå på florsockerpacketet.
Vill du ha annan färg än vit är det bara at ha i lite karamell färg också.
Har du ingen sptitts hemma går det bra att hälla det i en plastpåse ich klippa bort ett litet hörn för at rittsa ut.



    







Så mina vänner! Här har ni häxans citron sockerkaka med 2 olika dekorationer. :)
Vi fick besök igår så här mumsade vi citron kaka och kanelbullar.
Kram/ Häxan



(Fotona är det jag Jeanette/häxan som tagit förutom bilderna på mig, de har min man tagit.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0