Häxans tekakor

För en tid sedan fick jag för mig att jag ville börja baka eget bröd! :)
Jag hade tidigare aldrig bakat bröd utan det närmaste deg jag hade kommit var till bullar.

Jag frågade folk om de hade några bra recept på gott bröd samt att jag satt och googlade runt på recept.
Det slutade med att jag gjorde ett eget recept efter att ha studerat ett flertal olika recept.

Så det blev häxans tekakor!
Många som besökt min och min mans bilddagbok har sett mina tekakor där och många har frågat om recept, några har fått det men här kommer nu receptet.

Häxans tekakor ca 16 st



1 pkt jäst
50 g smör
4 dl mjölk
1 tsk salt
0,25 dl bröd sirap (dvs ca 1/4 dl sirap)
1-2 msk brödkryddor
siktat dinkel mjöl.

(eventuellt krossade linfrön)

Smula ner jästen i en bunke och strö på saltet
(min kära farmor lärde mig när jag var liten att jästen smälter snabbt då)

Smält smöret i en kastrull och ha i mjölken och sirapen, låt det bli 37 grader.
Häll vätskan över jästen och rör om så att allt löses upp.

Ha sedan i socker och brödkryddor.
(här om man vill kan man hälla ner lite krossade linfrön, men även jätte gott utan)

Ha till slut i mjölet. häll i lite i taget, hela påsen kommer inte att gå åt så därav arbeta in mjölet så att du får en slät smidig deg.
Låt jäsa i bunken under duk ca 30 min.

När degen jäst klart dela den i 4 bitar och sen varje bit i 4 bitar :) På så sätt får du 16 bitar.
Rulla till små bollar och kavla ut dem ganska tunna.
Lägg på bakpappersklädda plåtar och låt sedan jäsa i yttligare 30 min.

Grädda dem mitt i ugnen på 200 grader i ca 10-12 min så att de fått en fin gyllene färg.



Övre bilden har jag även strött på hela linfrön, solrosfrön och sesam frön på några tekakor.
Innan jag la tekakorna i ugnen penslade jag dem med vatten och strödde på fröerna

Nedre bilden är med krossade linfön i degen.

Alla bilder i detta inlägg är det jag som fotat/  Häxan/Jeanette


Kommentarer
Postat av: Daniela

Åhh dom där bröden är ju sååå goda!

2010-04-18 @ 17:51:56
URL: http://dancoliten.blogg.se/
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :)

Nybakt bröd är alltid så gott. :)



Om man inte har brödsirap hemma kan man istället ta 2 msk strösocker.

2010-04-18 @ 17:55:21
Postat av: Roxy

Ja, dem måste jag också göra. Tekakor är ju jätte gott.:)

2010-04-23 @ 22:03:37
Postat av: Häxan

Tekakor är verkligen mums!

Speciellt när de är nybakta och lite små ljumna. :)

Så lägger man på ost och tomat o gör i ordning en kopp te :D



I veckan ska jag göra ett gäng tekakor, nästa helg ska vi på medeltidsmarknad så då blir det att göra monster mackor att ta med så man kan fika därute. :)

2010-04-23 @ 22:18:12
Postat av: Jessica

Älskar TEKAKOR! ska se till att baka lite nästa helg när man storhandlat! :D

2010-09-27 @ 22:07:48
Postat av: Häxan

Va kul! :D

Tekakor är ju så underbart gott! :)

Kram/Jeanette

2010-09-28 @ 16:00:43
Postat av: Gammelmormor

Tekakorna var jättegoda. Så nu måste jag baka igen på begäran från sambon. Ska även pröva hönökakorna. Går det bra att jag tipsar min dotter i findland om din blogg? Finns du på facebook?

2011-01-15 @ 18:54:35
Postat av: Gotti

Oj,får man baka med vitt mjöl nu för tiden?Jag trodde att det var en döds synd.Jag har bakat med div.grova mjöl sorter och i bland har tyvärr brödet hamnat på sågspåns avd.Är jag en dålig bagare?

2011-12-06 @ 17:19:07
Postat av: Häxan

Får o får.... får är snälla djur på Gotland ;D

Nä, skämt o sido.... jag tycker att man får göra precis som man själv vill.

Jag lyssnar inte så mycket på vad som sägs utan jag äter det jag gillar och mår bra av.

Jag tror det bästa är att äta varierat och detta även när det gäller bröd.

Jag äter både ljust och mörkt bröd. :)

En dålig bagare tror jag absolut inte att du är!

Ibland beror saker o ting på recept också.

Jag skulle göra surdegsbröd i sommras..... det blev cement bröd...... sten hårt och kompakt, dög inte ens att mata fåglarna med! :D



Kram/ Jeanette

2011-12-06 @ 17:28:51
Postat av: Gotti

Nu är det också njet att äta bröd överhuvud taget från vissa håll,istället ska man proppa igen ådrorna med kolesterol.Glöm det med ett gott bröd till frukost,stek ett halvt kilo bacon i ett hekto smör så får du i dig en riktigt bra frukost.Vem är det som styr dom här trenderna,det kan väl aldrig vara producenterna av vissa varugrupper?

2011-12-12 @ 17:33:35
Postat av: Häxan

Du ser... man får höra olika saker hela tiden så det enda jag lyssnar på är mig själv och min egen kropp! :)

Jag äter varierat, regelbundet och det jag mår bra av! :)

2011-12-12 @ 17:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0