Karré med vitlökssmör och pommes

Igår så lagade jag karré m vitlökssmör och pommes till mig och min man.
Samt att jag gjode en lätt sallad.

 

Detta är lätt, gott och enkelt! :) Precis som man vill ha det! :D

Först gjorde jag vitlöks smör, tog kanske 50 g rumstempererat smör.
Pressade i 2 vitlöks klyftor och finhackade persilja. Så mosade jag ihop allt la en plast påse över o ställde in i kylskåpet en stund.



Efter det tog jag hand om köttet.



Jag kryddade först köttet m flinsalt, pepparmix, citrus krydda och vitlöks peppar.
Dessa är mina favvo kryddor i köket! :D
Efter det la jag plast över köttet och bankade ut det.
Jag lägger plast på för att det inte ska stänka.
Banka ut köttet gör jag delvis för att tunna ut köttet så det går snabbare att steka samt att kryddorna sätter sig i köttet.



Jag stekte upp köttet i våran gjutjärns grill panna på ganska hög värme.
Stekte ena sidan ca 2 min, gjorde en vändning o stekte den sidan i 2 min, gjorde en till vändning för att få "rutmönster" på köttet och stekte 2 min samt att jag gjorde en sista vändning och stekte även där 2 min.
Efter det hade jag i en skvätt oxfond och lite vatten.
köttet fick ligga och puttra i detta, gjorde några vändningar.

Gjorde även en lättare sallad på små tomater, lök, fetaost, krossade linfrön och persilja.
Hade även på några droppar olivolja och lite flingsalt.

Fixade även våra pommes under tiden, de valde jag att fritera.
Man kan ju tillaga de i ugnen med om ma vill undvika oljan.
Själv föredrar jag fritterat för det är godast! :D

Så var det bara att hugga in! :D
Jag och min man dricker inte alkohol men nått gott ville vi ju ha till maten eftersom det var lördag så det fick bli Carlsbergs alkoholfria öl.
Bland de alkohilfria öl sorterna jag provat tycker jag denna är godast.



Stekt karré med massa god vitlökssmör, pommes och en lätt god liten sallad samt god kall alkoholfri öl! :D
Huuuur gott som helst! :)

Bilderna i detta inlägg är det jag som fotat /Häxan/Jeanette



Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag gillar också Carlsbergs alkoholfria öl. Brukar dricka den när jag är ute och vill vara nykter men ändå ha en öl

2010-04-18 @ 17:09:13
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Jag tycker den är kanon!

Det är så bra att det börjar komma mer o mer alkoholfria alternativ för de som inte vill dricka alkohol men som ändå vill ha det festligt. :)

2010-04-18 @ 17:15:42
Postat av: Annika

Ovanligt att man hör att svenskar är nykterister... Sverige har ju en väldigt livlig alkoholkultur menar jag:P Vad är det som gör att du inte dricker? Dricka betyder ju inte alltid att man super sig stupfull, alltså vad gör att du inte alls rör alkohol?

Har du aldrig druckit eller har du druckit när du var tonåring?

2010-04-18 @ 17:16:32
Postat av: Häxan

Ja, det är många som reagerar när jag och min man säger att vi inte dricker alkohol.

Jag har druckit tidigare men i sommar är det 5 år sedan jag slutade dricka.

Min man har däremot aldrig druckit alkohol.

Han finner ingen som helst anledning till att dricka och brukar i stället ställa motfrågan:

- kan du ge mig ett bra själ till varför jag skulle dricka.



Anledningarna till varför vi inte dricker är många och jag kommer att skriva ett inlägg om detta ganska så snart i min blogg.

jag kommer försöka tipsa om alkoholfria drycker kombinerat med mat oxå.



Man kan ju ha kul, festa och njuta av mat utan att dricka alkohol. :)

Håller med dig om att dricka inte betyder att supa sig full och jag förstår mycket väl de som kanske vill ha nått glas vin eller öl till maten som smak höjare. :)

Jag har även tidigare jobbat på systembolaget så jag har viss utbildning inom mat och dryck.



En av anledningarna till varför jag inte dricker är för att jag får som en allergisk reaktion.

Jag nyser kanske 20-30 gånger på rad, blir alldeles röflammig på bröstkorg, hals och ansikte samt att det kliar massor.

Men som sagt jag ska skriva mer om detta och även hur jag och min man resonerar. :)



Mvh Jeanette/Häxan

2010-04-18 @ 17:28:15
Postat av: Gotti

Varför blir mina fläsk- och köttfärslimpor inte riktigt bra,smaken brukar vara ok,men dom tappar mycket vätska som kan göra att dom blir ganska torra.Jag följer recepten till punkt och pricka,ändå blir det fel.

2012-02-13 @ 18:21:58
Postat av: Häxan

Hej! :)

hm.... vad har du för temperatur när du steker?

Om man har för hög temperatur på plattan kan det bli väldigt varmt o på så sätt torka ut köttet.



Jag brukar börja med att ha högsta temp (6:an) när pannan ska bli varm men när den börjar bli varm sänker jag ner den till 3-4:an.



Om man märker att köttet börjar se torrt ut kan man tillsätta lite vatten efter att köttet fått stekyta på båda sidorna.

Det kan hjälpa att köttet blir lite saftigare.

2012-02-13 @ 19:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0