Sverigekakan

Denna sockerkaka är sjuuuukt god! För bästa resultat gör denna kaka dagen innan du ska servera den så den får stå och gotta till sig! :)
Jag vet inte hur många år jag gjort denna sockerkaka.... alla som smakat den har tyckt om den.

Den är med en slags smör/vanilg sås/kräm innuti.
Receptet har min mamma fått från en arbetskamrat för en massa massa år sedan.
Jag tror jag började göra denna sockerkaka när jag var runt 14-15 år....

Den är även välldigt god sommar tid att lägga ett lager grädde över och färska jordgubbar så att det blir som en sockerkaks tårta.

Men här själva receptet på kakan och krämen:



3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Börja med att smöra och bröa en form.
Vispa upp ägg och socker fluffigt, gärna med en elvisp.
Mjöl och bakpulver nedröres växelvis med det kokande vattnet i smeten.
Vispa så smeten blir jämn.

Kakan gräddas på 200 grader i ca 35 min längst ner i ugnen!



Ta en sticka och kolla så att den inte kladdar i mitten.
Denna socker kaka brukar alltid spricka upp lite i mitten, men det gör inget. :)
Låt nu kakan stå och svalna.



När kakan svalnat, själp upp den på ett fat så sprickan i kakan hamnar mot fatet.
Det som är kul med denna kaka är att det går som en rand i mitten på den.
Jag brukar ta och skära upp kakan efter denna rand för den ska delas i 2 delar.

 

Nu dags för krämen!

Kräm:

125 gram smör
1 dl mjölk
2 msk florsocker 
3-4 msk vanila OBS!!! JÄTTE VIKTIGT att det är VANILA!!! Inte vaniljsocker!!!!

(så här ser vanila ut, ganska små packet som brukar finnas bland bak sakerna i mataffären)


Det är skillnad på Vanila och vanilj socker, dels smaken men sen inehåller vanila mer riktig vanilj än vaniljsocker. Vaniljsocker innehåller även florsocker vilket inte finns i Vanila.
Krämen blir dessutom jätte rinnig med vaniljsocker så Vanilla är ett måste till denna kaka!!!

Smält smöret och ha i mjölken. Koka hårt under omrörning i 2 minuter.
Ha sedan i florsockret och vanila.

Födela ut krämen på båda halvorna.
Jag brukar ta lite mer kräm på botten halvan.

   

När krämen är på plats lägg försiktigt ihop halvorna mot varandra.



Ställ sedan formen över kakan och låt den få stå och dra till nästa dag.
Man kan ju äta den samma dag men kakan blir mycket saftigare och godare om den får stå och dra.
Sen kan man lätt piffa upp den innan man serverar.
Det finns i affären dekorativa runda papper som man kan lägga kakor och tårtor på.
Jag brukar använda den minsta runda, lägga den på kakan, ta flor socker i en sil och pudra över kakan.

  

Även snyggt att lägga lire frukt på.
Vill man göra tårta av kakan går det även bra, lätta att byta ut krämen till sylt och marsansås.
Sen bara klä den med grädde och dekorera den :)

/Häxan


Kommentarer
Postat av: Selda

Mums!

2010-04-20 @ 20:56:36
Postat av: Häxan

:D Ja, jag vet att du gillar denna! :D

Det är ju denna sockerkaka som jag alltid brukar göra tårtorna på oxå. :)



Men den är ju även himla god som den är. :)

Kramar!

2010-04-21 @ 10:06:34
Postat av: Daniela

Bakade den där förra helgen till valborg, den var ju himmelsk!

2010-05-08 @ 19:49:16
URL: http://dancoliten.blogg.se/
Postat av: Häxan

Åh! Va kul! :D

Ja visst är den underbar! :D

2010-05-08 @ 19:54:29
Postat av: Ylwa

Å vad gott det lät! Och som vanligt underbara bildbeskrivningar :-) Vi får ett gäng beridna bågskyttar från alla delar av Sverige och världen hem till oss i helgen, detta kan nog vara en hit att bjuda dem på till fikat!



2012-06-12 @ 12:56:24
URL: http://www.dalecarlianhorseadventures.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0