Varför Alkoholfritt?

Som ni märkt har jag skrivit ut att jag och min man inte dricker alkohol utan vi vill ha alkoholfritt!
Vi har fått många frågor runt detta!
Många blir nyfikna, några undrandes...
De frågor vi mest möter på är:

Varför dricker ni inte alkohol?
Har ni aldrig druckit alkohol?

Så här är det!
Vi är ett vanligt hårdrocks par.



Vi träffades juni 2005 och gifte oss oktober 2008.
Anledningarna till varför vi inte dricker är många!

När vi träffades sa min man att han inte dricker alkohol, vilket jag genast respekterade!
Han har aldig druckit alkohol, inte ens smakat!!!

När folk frågar ställer han istället motfrågan
-kan du ge mig en bra anledning till varför jag skulle dricka alkohol?

Jag själv är uppvuxen i stockholm och har varit ute och festat en hel del.
Verkligen slagit klackarna i tacket på stockholms få hårdrocks pubar som finns där.

Min störta anledning till varför jag inte dricker alkohol kan verka jätte konstig!

Jag får nämligen som en allergisk reaktion när jag dricker!
Först börjar jag nysa! Jag skojar INTE! Jag nyser ca 20-30 gånger på rad.
Sen blir jag alldeles röd flammig på bröstkorg och hals ibland ansikte samt att det kliar massor!!!
Ögonen blir med röda samt att det kliar.

Dagen efter är jag helt täpt i näsan, har ont i halsen, precis som om jag var förkyld.
Detta är INTE roligt!
Så jag började ifråga sätta mig själv.....
-varför dricker jag när jag mår så här?

Det blev dessutom bara värre och värre.
Så när jag och min man träffades började jag tänka ännu mer på detta och tog då beslutet att nä, det är f-n inte värt att dricka och må dåligt samt att det är så fruktansvärt dyrt!

Så här resonerar vi:

Vi har ju VÄLLDIGT många intressen!!!

Vi tycker om att vara ute och fotografera
Besöka olika platser i sverige, gärna historiska platser
Besöka marknader, gärna historiska marknader och medeltidsmarknader
Vi gillar att köpa kläder
vi gillar att köpa musik och filmer.

Istället för att lägga ut massa pengar på alkohol så har vi råd att göra detta.

Jag älskar ju även att baka och laga mat och det kostar ju i sig en del.
Vi älskar historia så vi ser oss runt omkring i sverige en heldel, hittar massor med nya coola platser.
Vi älskar ju att fotografera så när vi hittar nya coola miljöer har vi nya platser till våra fotosessions.
Bensin kostar ju oxå en hel del.

Men vi lägger hellre ut pengarna på bensin och mat för att få riktiga upplevelser och fina minnen som vi sedan kan ta med oss in i framtiden.

Så istället för att supa skallen i småbitar som många gör kan man istället lägga pengarna på annat.
Varför inte spara pengar o res till något annat land!
Få en upplevelse därifrån.
Då har du ju verkligen ett minne för livet sen och dessutom gjort nått coolt.


Men sen har vi ju dem som dricker alkohol som smakhöjare till maten.
Detta kan jag förstå!!!
Jag tycker det är helt okey att folk vill ta nått glas vin till maten.
Det kan också vara en upplevelse smak mässigt.
Men jag förstår inte de som måste dricka sig fulla!


När vi gifte oss så var även vårat bröllop alkoholfritt!
Många av våra gäster tackade osss i efterhand, sa att de varit lite skeptiska när vi sa att det skulle vara alkoholfritt men att de i efterhand kunde säga att det var ett av de bästa och trevligaste bröllopen de varit på.

Vi hade tom de vännerna som sa: om jag någon gång gifter mig ska jag med ha alkoholfritt.



Alla dessa flaskor ovan är med alkoholfri dryck.
alla köpta på bolaget och det har ännu mera sorter där! :)

Vi vill oxå ha det lite festligt ibland så att det finns alkoholfritt blir vi kanon glada över!
Jag har dessutom inga allergiska problem när jag dricker alkoholfritt.

Så kortfattat kan vi säga: 
vi dricker inte alkohol för att vi väljer att lägga pengarna på annat istället.
Saker som ger oss fina och vackra minnen som vi har med oss restan av våra liv.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag tycker bara att de e nån mer med en vettig åsikt angående alkohol.. Jag och min fästman brukar knappt dricka alkohol heller det är ytterst sällan som vi ens dricker något det är dvs typ 1 gång om året om inte mindre..



Jag e bara glad att jag fått en vän som inte bara tänker på att dom ska festa hela helgerna och supa skallen av sig när man som sagt som du nämnde att man kan lägga pengarna på roligare saker...



Speciellt om man har intresset av att hitta på olika saker oxå då har man jue liksom pengar till de oxå och inte behöver tänka på så sätt att "åh jag ska ut o supa ihelgen men fan då har ja jue inte råd med de o de ist.." Så jag förstår er helt och hållet varför ni inte dircker... (:



Många kramar... (:

2010-04-23 @ 21:01:17
URL: http://lottaandersson.blogspot.com/
Postat av: Häxan

Man har ju så trevligt ändå utan alkohol. :)



Att man vill ta ett glas eller 2 vid något speciellt tillfälle har jag full förståelse för eftersom jag själv druckit.



Ja, visst e det skönt at slippa tänka, har jag råd med det o det.

Kul att kunna bege sig ut och ha riktigt kul på annat sätt. :)



Många kramar tillbaka! /Jeanette

2010-04-23 @ 21:11:18
Postat av: Daniela

Hah! ännu en som inte tål alkohol, min storebror har samma problem! Han blir alldeles snorig och börjar nysa som tusan ^_^



Sj försöker jag dra ner på alkoholen, och komma iform, denna söndag kan jag hurra för 7 dagar utan alkohol :-P. Inte så att jag alltid super mig full men det har lätt blivit ett glas rött eller en öl då och då och insåg att det fanatiskt inträffade varje vecka. Så nu e de slut med det (inte för att jag har slutat dricka, men det skall bli mer sällan och mer välplanerat)

2010-04-23 @ 21:14:49
URL: http://dancoliten.blogg.se/
Postat av: Annadelioncourt

Tycker att det är skönt att det är någon annan 'n jag som inte dricker alkohol och måste supa varje helg när jag har varit ute och festat och jag kanske bara dricker en cider på en kväll tyckte alla jag var så tråkig jag är aldrig ute och festar eller dricker hemma heller längre känns så meninglös håller med dig om att man kan ha så mycket mer roligt utan alkohol och jag tycker synd om de människorna som måste ha alkohol för att ha roligt det är tragisk verkligen. Jag kanske kan dricka nån cider i halvåret men jag gillar alkoholfri cider mer för mycket alkohol gör cider äcklig. Vi får träffas och dricka alkoholfritt tsm:) många kramar!

2010-04-23 @ 21:21:10
Postat av: Anonym

Det är faktiskt skönt att höra att de finns andra därute med samma problem :)



När jag själv drack var jag ute nästan varje helg.

Jag drack inte heller mig full varje gång men att drick 2-3 ggr i veckan är verkligen inte bra för kroppen.

Jag e så glad att jag lagt av och jag mår sååå himla mmycket bättre. :)



Som sagt, vill jag ha vin, öl el cider till maten fins det ju utan alkohol vilket i allafall passar mig i o min man bra. :)



Jag tycker det är bra att du försöker skära ner på alkoholen.

Man mår verkligen så himla mycket bättre. :)

Kram/ häxan :)

2010-04-23 @ 21:41:33
Postat av: Häxan

Anna det är jätte bra tycker jag att du försöker hålla dig till alkoholfritt. :)

Jag tycker med att cider är mycket godare utan alkohol.

Bolaget har även en jätte god alkoholfri cider men det finns ju även goda sorter i mataffärerna. :)



Ja, det skulle vara trevligt! :)

Vi tänkte eventuellt ta med oss picknick till Ekänäs i år. :)

sitta i backen, äta gott och kolla på riddarspelen :)

Då kan vi ta o skåla i alkoholfritt.:D

Vi kan ju ta nån god festlig läsk tex. :D



Super kramar!!!/ Jeanette

2010-04-23 @ 21:47:07
Postat av: Annadelioncourt

oh det låter mysigt med picknick jag säger aldrig nej till picknick,jag och min pojkvän kanske kan ta med picknick saker med så kan vi ju alla äta tillsammans^^

Kramar/Anna

2010-04-24 @ 23:48:40
Postat av: Häxan

Ja, vi kan ju kolla på det lite längre fram! :D

Vi tycker det skulle vara super kul och mysigt!!! :D



Massa kramar!/Jeanette

2010-04-25 @ 11:13:00
Postat av: Felicia babygirl1000@bdb

Hejsan, är det inte så att du har en allergi mot ett visst ämne som finns i alkoholen? En vän till mamma är det och har samma symtomer om hon dricker vissa sorter... Jag kommer inte ihåg vad det var hon hade allergi mot...

2010-05-13 @ 10:05:46
Postat av: Troll

Alkoholallergi är inte alls ovanligt. Jag kommer från en väldigt allergirik familj och vi reagerar på vissa alkoholsorter allihopa. Jag får till exempel astma av vissa röda viner och Mariestads. Andra blir jag snuvig av.

2010-07-14 @ 22:23:28
URL: http://elvstigen.djupet.se
Postat av: Häxan

Jasså? Där ser man! Jag trodde att det var jätte ovanligt för nästa allaman pratar med bara skratar åt en o sägger att alkohol kan man ju inte vara allergisk emot (Även om man kan det!)

Viste inte att det var vanligt så det var trevligt at läsa! :)

2010-07-15 @ 00:50:11
Postat av: Malin Johnsson

Ni inspirerar mig!

2010-08-30 @ 14:25:43
Postat av: Häxan

Åh! vad kul att höra! :D

Kram/ Jeanette

2010-08-30 @ 18:32:20
Postat av: Z

All respekt till Er!

2012-02-07 @ 19:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0