Fisk med "mojs"

Ibland har jag en förmåga att döpa om maträtter när ja inte kommer på dess rätta namn! :)
Det här är ett sådant fall.
Jag är välldigt kräsen när det gäller fisk, äter istort sett bara lax men denna fisk rätt som jag faktiskt fått lära mig i skolan (tänk att man lärt sig nått därifrån) gillar jag jätte mycket!
Har tappat bort receptet men har det i allafall i huvudet! :D

Eftersom min man är allergisk mot fisk och skaldjur får jag äta det själv.
Detta recept är därför till 1 person.



Jag använde mig först at Torsk men har med åren gått över till dessa.
Det ligger 4 bitar i en förpackning så 1 bit blir alldeles lagom för mig.



Detta behövs för 1 person

1 bit fisk
75 g smör
1 gul lök
ca 1 dl ströbröd
persilja och salt

(potatis)

   

Lägg fisken i en ugnsäker form med lite höga kanter.
Låt den gärna tina men ibland gör jag denna rätt med fryst fisk den får då bara vara lite längre i ugnen.
Smält smöret i en kastrull och hacka löken.
Jag brukar hacka den i ganska fina bitar.

  

När smöret smält ta bort kastrullen och ha i löken och ströbrödet, rör om så du får en klibbig massa.
Klipp ner persiljan och rör om.
Smaka av lite o se om du behöver tillsätta lite salt.

   

Nu är mojset klart så det är bara att ta en matsked och klikka ut mojset över fisken och runt kanterna så att hela fisken täcks m mojs.
Låt den sedan stå mitt i ugnen på 225 grader.
Tinad fisk ca 20 min
Fryst fisk ca 3o min

Till detta brukar jag ha kokt potatis.



Så var fisken klar! :)



Denna rätt är även perfekt att ha med sig som matlåda!
Jag brukar även vid sidan om ha en x-tra liten klick bords smör till potatisen för det är sjukt gott! :D
Fisk med mojs och kokt potatis!
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag gjorde denna rätt i dag! Jättegott var det. :)

2010-09-12 @ 21:07:08
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: Häxan

Åh! Va kul! :D Var roligt att du gillade den! :D

Kram/Jeanette

2010-09-14 @ 15:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0