Inlaggd sill

Jag gillar sill massor!!! :D
När jag var liten och vi hälsade på farmor o farfar hade de ofta köppt en egen burk till mig m vanlig inlaggd sill eftersom de visste att jag var galen i det! :D

Jag e fortfarande galen i sill men numera köper jag sällan inlaggd sill utan jag lägger in själv. :)
Min man är tyvär fisk och skaldjurs allergiker så sillen får jag behålla för mig själv..

Jag gör en kombination av vanlig inlaggd sill och löksill då dessa är mina absoluta favoriter :)



Detta behövas:

2 burkar inläggningssill
2 dl ättika
4 dl socker
4 dl vatten

Morötter, rödlök och hel kryddpeppar.
(man kan även ha i lagerblad och hela kryddnejlikor för en "juligare" smak)

Glasburkar.
(jag gillat ju att återvinna så jag brukar ta tillvara på tex majonäsburkar.
Se bara till att burkarna är riktigt rena! Brukar bli 2 majonäs burkar sill) :D

 

Jag brukar använda mig av Abbas inläggningssill. Vad jag vet så behöver man inte vattna ur den.
Det står inget om det på burken o inte på Abbas hemsida heller.
jag brukar dock lägga filéerna i en skål m vatten ca 3-4 timmar ändå.

(Att vattna ur sillen brukar man göra på främst saltsill som ska läggas in. Detta för att sillen ska bli ätbar)
Kolla upp när du köper inläggningssillsill vad det är för sill och kolla upp hur länge fillerna behöver vattnas ut eller om du bara behöver skölja av dem lite.

(Jag brukar använda Abba sill och det funkar jätte bra att bara lägga dem i vatten några timmar.)

   

Måtta upp sockret o häll i en kastrull.
Måtta sedan upp ättika och vatten o höll i kastrullen.
ha även i kryddpeppar.  (jag brukar köpa 1 påse o har i ungefär halva men det bestämmer man ju själv.)

Låt sedan detta koka upp, så att sockret smälter.

  

Undertiden som blandningen kokar upp passar jag på att skala och hacka löken i bitar samt skala morötterna  störa dem i skivor/bitar.

När blandningen kokar upp drar jag av den från spisen och lägger ner ca hälften av löken o morötterna i kastrullen.
Spara den andra hälften.
Låt sedan detta svalna lite.



   

När vätskan svalnat ta då fram burkarna och sillen.
Det är nu de sparade grönsakerna kommer till användning.

Jag brukar börja med att lägga lite lök och morötter i botten på burkarna.
Sen tar jag en sked o lägger i lite av kryddpepparn i burkarna.

   

Ta upp fiiéerna ut vattnet, lägg dem på en skärbräda och tät i bitar. (Bitarna ska vara ca 1½-2 cm breda.
Gör man smalare blir de ofta så "disktras aktiga" man behåller tuggmottåndet bättre m tjockare bitar.

   

Lägg sedan sill bitarna i burkarna. Ha över lite mera lök o morötter (om du har kvar)
Lägg sedan i mera sill bitar o häll sedan i sill spadet i burkarna.




Jag tog denna gång fram 3 glas burkar. det hadde gott o väl räckt m 2 (majonäs) glasburkar.




Som ni ser finns här gott om ytrymme i glasburkarna så jag hade lätt kunnat pressa i allt i bda burkarna i stället för att ha 3 burkar.



Nu är det bara att sätta på locket o ställa in burkarna i kylen.
Låt de stå där 2-3 dygn för bästa resultat. :)

/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0