Kålrotslåda (Rotlåda)

Pappa Björns rotlåda! :D

Rotlåda och morotslåda är något man hittar på de finska julborden. (jag gillar dock inte morotslåda)
Jag är ju halvfinne så för mig är rotlådan ett måste på julbordet! :)

Nu är det inte min pappa som är finsk utan min mamma och det var min mammas moster som gav pappa ett recept först. 
Det var pappa som skötte all matlagning hemma och han har gjort om receptet så därför är detta pappas recept!
Denna rotlåda måste provas!
Pappa fick efter detta göra all rotlåda fortsättningsvis! :D

Rotlåda är något man gör i omgångar.
Så var beredda på att det tar lite tid.
Omgång 1 börjar man gärna på kvällen o tar omgång 2 på morgonsidan/förmiddagen

När jag flyttade hemmifrån satte pappa sig ner och skrev detta recept till mig:

 





Nu är jag den enda som äter rotlåda här hemma eftersom min man inte är så förtjust i det.
Så jag har halverat receptet samt att jag använder småformar. :)



4 medelstora kålrötter
5 gula lökar
2 ½ dl grädde
2 ägg
1½-2 dl ljus sirap
Muscot
salt
ströbröd
folieformar att ha rotlådan i.

DAG 1: ( på kvällen)


   

tvätta och skala kålrötterna. Jag använder INTE någon skalare när jag ska skala dessa.
Använd en bra kniv istället och skär bort skalet.
När detta är gjort, skär först i centimeter tjocka skivor...

   

Sär sedan kålrötterna i centimeter stora tärningar och lägg i en STOR kastrull.

   

Lägg alla bitarna i kastrullen och fyll på med vatten. låt koka tills de blivit mjuka.
Ställ sedan kastrullen åt sidan m locket på och låt stå över natten.

Dag 2: (på morgonen/förmiddagen)




Ta fram de saker du behöver för att underlätta det hela 



    

Dags att hälla av vattnet men spara ca 1 liter av vattnet i en bägare.



Sen är det bara att sätta igång och mosa alla bitarna. :D



Se till att alla bitarna verkligen blir mosade. så mosa på och mosa ordentligt! :)

   

Skala och hacka löken i bitar, fräs upp den med smör eller margarin (jag använder smör)
Fräs tills löken börjar få en fin färg.

   

När löken fått fin färg häll då på lite av vattnet så löken får sjuda/puttra runt i lite.
Rör om då o då så att vattnet kokas in i löken o ger en fin smak.



Ibland är det klurigt i köket att laga mta, flytta på saker OCH samtidigt fota allt man gör! :)
Jag e ju högerhänt... höger handen är ju oftast upptagen m en kamera så jag får sköta matlagningen m vänster. :D

När löken stekt klart o vattnet försvunnit från pannan häll då över löken till de mosade kålrötterna.

  

Rör om ordentligt ha seda i grädden och rör om ordentligt igen.

   

Ha sedan i sirap, ägg, salt och muscot.
Rör om ordentligt och väm upp detta på svag värme.
Smaka av salt och muscot under uppvärminingen.
Om du tycker att rotlådan är för fast kan du ev hälla på lite mera av vattnet.
(själv gillar jag att den är lite fastare)



Om jag gör den lilla satsen rotlåda brukar det gå åt ca 1/4 av muskot kryddan (räknat på en ny burk)
Gör jag full sats går ca ½ åt.

  

När du fått till smaken med salt och muscot, plasera då ut formarna och klicka i/häll i rotlådan i formarna.

   

När du laggt ut rotlådan i alla formar strö då över ströbröd.
Ta sedan en gaffel eller en sked och gör mönster så det blir en fin räfflad yta.




Som ni ser har ja bara på ett tunt lager m ströbröd, men ändå så att det täcker.
Häll ströbröd över alla rotlådorna och gör sedan mönster.
Finast mönster i rotlådan tycker jag man får med en sked.
Men denna gång använde jag en gaffel :)




Sätt sedan på locken och placera i frysen fram tills att de ska lagas till i ugnen.
Jag brukar ge några rotlådor i pressent till vänner som julklapp då några av mina/våra vänner älskar rotlåda! :)



Så här skriver jag ibland på locken om jag ger bort en rotlåda.
Då står ju allt klart o tydligt hur man ska gå tillväga för sista tillagningsbiten :)

Jag har ju rotlådan på julbordet och tycker den är godast med julskingka eller köttbullar.
Men rotlådan behöver man ju nödvändigtvis INTE äta julmat i hop med.

Jag äter även rotlådan med stekt fläsk, falukorv, kyckling... ja man kan äta rotlåda till mycket.
God ibland att bara äta som den är faktiskt. :)








Kommentarer
Postat av: Wolf

Mums :)

Gordon Ramsey kan slänga sig i väggen :)

2010-12-18 @ 23:27:08
Postat av: Häxan

Ja, vännen! detta är verkligen mums!!! :D

ha ha ha skratt :D

du e kul du wolf! :D Tusen tack!!! :D

Fast Ramsey e bra grym han :D



Kramar

2010-12-19 @ 00:13:36
Postat av: Gammelmormor

Hej! det va bra att jag hittade din blogg! Ska ha mina nära och kära här i början av februari och då ska vi fira jul och nyår! Dom kommer från finland och då vill jag göra din rotlåda. Hör av mej om den blev godkänd. Är själv inte finne men den övriga släkten är från finland.

2011-01-08 @ 19:22:36
Postat av: Häxan

Hejsan!

Åh vad roligt!!!

Hoppas verkligen att de tycker om den, väntar med spänning sen att få höra hur det blev.

/Jeanette

2011-01-08 @ 19:52:33
Postat av: Therese

Dum fråga men man måste inte frysa in? Eller ja, tillaga den fryst alltså. :)

2011-12-23 @ 08:57:31
Postat av: Häxan

Hej, nej ingen fråga är för dum.

Frågar man inget så får man inget veta. :)



En av anledningarna till att den ska vara fryst är ju att det ska bres smör/margarin på ytan innan den ställs in i ugnen.

Blir ju lite svårt att bre ett lager med smör på en mjuk yta.



Man kan ju säkert klicka ut lite smör på den om den e mjuk men då blir det ju ett ojämnt lager med smör samt att den sjunker ner i lådan så på så sätt är det ju oxå bättre att den är fryst.



2011-12-23 @ 09:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0