Saffranssockerkaka

Detta recept såg jag av en slump för några år sedan på ett comunity.
Jag tyckte det var intressant och provade! :)
Detta är en a de godaste sockerkakorna ja ätit i allafall! :)

Så otroligt mjuk och safftig sockerkaka. :)
På senare år har jag även börjat hälla lite kristyr på den för att piffa upp den lite :)



Här är receptet direkt ur min kokbok.. det är som det är så det får ni ta. :D



   

Börja med att smöra och bröda en form.
(görna med hål i eller en avlång.
vispa upp ägg och socker krafftigt m en elvisp så att det blir riktigt fluffigt.
ha sedan i bakpulver, vaniljsocker och saffran.
Vispa sedan lite till så att allt blandas i smeten.

   

Smält sedan smöret och när det smält häll i vattnet och låt det koka upp.
när det börjat koka ta då av det och häll i smeten.

  

ha sedan i mjölet och vispa med elvispen till en jämn smet.
Häll sedan i formen och grädda längst ner i ugnen på 175 grader i ca 45 min.



När kakan är färdig gräddad ställ den då åt sidan att svalna en stund.



Kakan är nu klar att avnjutas! :)
Ibland väljer jag att servera den så här, men ibland vill jag piffa upp den lite.
Det kan man lätt göar med lite kristyr och nån krydda, silverkulor, granat äpple... ja det finns många alternativ! :)



Jag gillar bäst att göra kristyr och att pudra över lite av kryddan "cacao & chili"
När det gäller kristyren har jag inte direkt några mått...
Jag häller upp lite florsocker i en skål (kanske ca 2-3 dl) Sen tillsätter jag några droppar vatten och rör om, tillsätter några droppar till osv tills jag fått en jämn fin "smet". :)



Om amn vill kan man även hälla i några droppar karamellfärg för att få en färgad kristyr. :)
Man kan hälla kristyren i en spritts o sprittsa ut men på socker kakor tar jag en vanlig matsked o bara häller över kakan så det rinner ner över kanterna.
Sen pudrar jag med kryddan! :)





Härligt underbar god saffranssockerkaka med vit kristyr och cacao & chili krydda.
Kryddan passar perfekt i hop med saffranskryddan och ger en jätte fin balans och smak! :)

/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0