Vit chokladtryffel m lime


Jag hittade 2 underbara recept på vitchokladtryffel m lime.
Här är det ena det andra glömde jag fota av.



Jag har aldrig gjort tryfflar själv förut och jag vill inte ha alkohol i mina saker... men det får ju var o en bestämma själv hur man vill ha :D
Jag valde att sätta ihop de båda recepten till 1 recept som såg ut så här:

1 dl grädde
25 g smör
300g vit choklad
rivetskal av 1 lime
1 msk pressad limesaft

Cacao & chilli krydda (eget påhitt)




Jag hade ingen bra alliminumform så jag valde en vanlig glasform och la ner bakplåtspapper.

    

Låt smör och grädde koka upp i en kastrull.
Hacka chokladen i fina små bitar. När smör o grädde kokat upp och smöret smällt dra av kastrullen från spisen och ha då i ichokladen.
Låt den smälta sakta under omrörning.

  

När chokladen smält riv då i skalet från limen samt ha i lime saften.
Rör sedan om.



Häll sedan i tryffelsmeten i formen o ställ in i kylskåpet för att svalna några timmar.



Min smet fick stå inne över natten.



Min stryffel smet blev för mjuk för att kunna skära den i stänger/avlånga bitar.
La tom in den några timmar i frysen... Men den blev perfekt att rulla små bollar av! :)





Istället för att rulla tryfflarna  florsocker som båda recepten tyckte använde ja mig av denna cacao&chili krydda. :)
Bara pudrade tryfflarna lite lätt efter att ha stoppat i dem i små ischokladformar :)

    

Sen är det bara att ställa in dem i kylskåpet igen.
De stelnar till sig lite.
Jag la dem sedan i en burk m lock, ska man stapla dem på varandra sedan går det bra att lippa till overheadpapper o ha som en tunn skiva mellan dem.

God pressent att ge bort eller att servera hemma till en god kopp kaffe :)
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Lina

Va gott :D tack :)

Postat av: Lina

Kan man ha citron istället för lime? :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0