Omelett

Omelett är något jag brukar laga till mig själv om jag vill ha något snabbt! :)

Ibland tycker jag att en liten omelett är perfekt som en lätt lunch, ett mellanmål efter träningen eller bara för att jag är sugen på nått litet att äta :)
Denna omelett är alltså bara 1 portion



Detta behöver du till 1 portion omelett

1 ägg
½dl mjölk
salt och vitpeppar
(persilja)

   

Vipa upp ägget och tillsätt mjölken.
vispa upp lite till o ha ner sal och vitpeppar. (Jag brukar doppa en sked lite lätt o smaka av så det blir bra kryddat)
Värm därefter upp stekpannnan, tillsätt smör eller olja beroende på vad du vill steka i.
Eftersom jag gör en omelett till mig själv använder jag en välldigt liten stek panna som är till för att steka ägg egentligen.

  

När stekpannan blivit varm och jag haft i smöret eller oljan häller jag i smeten.
Jag använder en visp i början för att röra runt lite så smeten verkligen stelnar till.



Sen går jag över till en stek spade.
Kollar så att omeletten inte sitter fast o så att den får en fin gyllenbrun färg.

  

När omeletten fått gyllen brun färg på undersidan tar jag en tallrik som täcker stekpannan, placerar den ovan på med hjälv av en grytvante så man inte bränner sig o vänder upp o ner på alltsammans.
En omelett kan annars vara svår att vända, den går lätt sönder!

  

Nu har man omeletten på tallriken så det är bara att låta den glida ner i stekpannan igen för att steka den andra sidan :)



Just nu har vi inte så mycket saker hemma i kylskåpet så idag blev det en helt vanlig omelett! :)
I vanliga fall brukar jag steka lite champinjoner o ha i omeletten ibland tomma med färska tomater o lite feta ost.
Gott med en knäcke macka till med ost, fast i dag blev det salami, man tar det man har :)

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Annadelioncourt

mm omelett är gott speciellt tills kvällsmaten:)

2010-06-18 @ 10:01:31
Postat av: Häxan

Ja, det är jätte gott!

Jag kan lätt slänga i mig en omelett efter att jag har tränat :)

2010-06-18 @ 15:06:23
Postat av: Blasphemous Girl

Åh vad gott! :)

2010-06-19 @ 19:27:26
URL: http://blasphemousgirl.bilddagboken.se
Postat av: Häxan

Ja, visst är det gott o så lätt att göra :D

2010-06-19 @ 19:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0