Fisk i micron

Denna rätt är välldigt god och superlätt att göra!
Jag gjorde denna rätt från början på torsk block men har numera gått över till alaska pollock.
Man kan göra den på fryst alaska men jag brukar ta fram den och låta den tina ett tag.



Detta behövs för 1-2 pers

2 alaska pollock bitar
Purjolök
½-1 gul lök
2 tomater
salt , citronpeppar
smör

1 grattängform m lock

   

skölj grönsakera och skala löken. hacka dem i bitar.
lägg hälften av grönsakerna i botten på formen och lägg i några klickar smör.
Lägg sedan i fisken, ta på salt och citron peppar.
Häll sedan över resten av grönsakerna så att de nästan täcker fisken, salta och peppra lite till om du känner för det och klicka på lite mera smör ovan på grönsakerna.

   

Sätt sedan på locket och kör allt i micron.
Jag brukar låta den vara inne ca 8 min men jag tar först 4 min, tar ut den lyfter på locket så den får lufta lite.
sen tar jag yttligare 4 min.
Gör du detta på fryst Alaska får du nog ha den i micron lite längre.
Ta en kniv eller totatis stick för att känna om den är fryst eller kall i mitten, då får du ha den inne en stund till.

Eftersom man haft smör på blir grönsakerna som smör kokta.
En anledning till att jag vill at fisken ska vara tinad är för att grönakerna kan bli välldigt slibbiga om fisken är fryst.
Är fisken fryst måste den vara längre i micron = längre tid även för grönaker o då blir de lätt överkokta o slibbiga.



Ingen snygg upplägning denna gång för detta fick bli min matlåda!
Till detta hade jag kokt ris men det är även gott med kokt potatis.
/Häxan

Ps (alla fotona har jag tagit själv)


Kommentarer
Postat av: Annadelioncourt

kanske man skulle testa någon dag:)

2010-06-13 @ 23:22:15
Postat av: Häxan

Ja gör det, den e super god! :)

2010-06-14 @ 10:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0