Häxans Korvstroganoff

Korvstroganoff är ju verkligen jätte gott och det finns massor med olika sätt man kan göra den på.
Jag gillar när det går fort att laga mat och när det är enkelt så denna rätt är perfekt :)

Min korvstroganoff gjorde jag välldigt stark förut, men när jag träffade min man så fick jag dra ner lite på kryddorna. :)
Så den jag gör idag är mycket mildare!
Skriver även ut för de som vill ha den lite starkare :)



Detta behövs för 3-4 port

½ falukorvs ring
2 stora gula lökar
1 pkt Kelada matlagningsgrädde (3 dl)
2-3  stora msk tomat puré
Vitlöks peppar, stark paprika, salt
(för att få den stark några droppar tabasco, svart och vit peppar med de övriga kryddorna)



Jag skär upp löken i ganska grova bitar eftersom jag gillar lite tuggmotstånd.
Sen så strimlar jag korven.
Efter det tar jag fram en stor kastrull och fräser upp löken lite lätt med olivolja, jag låter mest löken bli varm o lite småmjuk, men jag vill gärna behålla krispigheten i löken.
Efterdet har jag i korven. Jag rör om lite och låter det bli lite små varmt.



Ta efter det 2-3 stora matskedar tomat puré, klicka i och rör om.
Häll sedan på matlagningsgrädden och rör om.
Ta till slut i kryddorna. Krydda och smaka av. Var försiktig med kryddorna om du inte vill ha det förstarkt.
Det är bättre att krydda lite och smaka avoch sen krydda lite mer o smaka av så du får det som du vill ha det.
Jag drar i ganska mycket vitpeppar och svartpeppar om jag vill ha den starkare :D



Så var det klart! :)
Jag serverar den sedan med Jasmin ris för det är nästan det enda riset jag tycker om men man kan ju självklart ha vilker ris man vill.
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Mikaela Nordgaard

Mums! ;) Jag gör min stroganoff nästan likadant som du - fast jag har i en liten klick honung också! Fytusan så gott det är! :D

2010-05-11 @ 15:28:09
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

ÅH! Va skojigt! :D

Jasså?! Honung? DEt tycker jag lät spännande så det måste jag prova! :D

Kram/Jeanette

2010-05-11 @ 15:58:52
Postat av: Mikaela Nordgaard

Det tycker jag absolut att du ska prova! :D Personligen har jag kanske i mer honung än de flesta skulle tycka om, men en liten klick, typ... ja jag höftar ju mina mått lika mycket som du! Men 2 tsk? :)



Kramis!

2010-05-12 @ 21:03:26
URL: http://micks.co.cc
Postat av: saga

det här ska jag göra!Det här var min bästa maträtt när jag var liten :-) och själv är jag dålig när det gäller matlagning utan recept.tack för du har startad denna sida!!

2011-12-09 @ 14:06:49
Postat av: Häxan

Korvstroganoff är ju så underbart gott! :D

Åh, inget att tacka för, bara kul att dela med sig :D <3

2011-12-09 @ 17:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0