Vit choklad pannacotta

Pannacotta är både lätt och gott att göra.
Jag brukar ofta göra vaniljpannacotta (kommer lägga ut recept på den längrefram)
Denna gång valde jag att göra en vit choklad pannacotta.

Om du vill ha en annan choklad än vit går det lätt att byta ut. :)

För er som inte vet vad pannacotta är för något är enklaste förklaringen en slags pudding gjord på varmgrädde.
Panacotta betyder kokt grädde. 



Detta behöver du till 4-6 port:

3 dl vispgrädde
½ dl strösocker
50 g choklad
1½ gelatin blad

    

Ta fram gelatinbladen, ta fram en skål och fyll den med kallt vatten.
lägg ner 1½ gelatinblad i vattnet. (det är bara hela blad i påsen så jag tar en sax o klipper till)

Ta sedan fram en kastrull och häll i grädden och sockret. Låt sedan koka upp och rör om mellan varven så sockret inte bränns fast i botten.



Ta fram chokladen, jag använde i detta fall denna vita choklad även smaksatt m kokos. :)
Gryyyyyymt god! :D
(Brukar göra vit chokladmousse på denna choklad)

  

Väg chokladen så du har 50 gram.
Hacka den sedan i små små bitar och lägg den i en skål.

  

När grädden och sockret kokat upp tag då kastrullen av spisen.
ta upp gelatinbladen från vattnet som nu blivit gelé aktiga. Kramma ut dem lite lätt och lägg i den varma vätskan.
rör om lite så att de löses upp.

   

Häll sedn den varma vätskan över chokladen och rör om med en sked tills att chokladen smält.
Ta sedan fram små koppar, små skålar eller små glas beroende på vad du känner för att servera i. :)
Jag valde på skålar denna gång. :)
Häll upp vätskan i skålarna/glasen och ställ in i kylskåpet.
Låt stå i kylskåper minst 3 timmar så de får stelna lite.



Den är god att äta som den är men även gott när man toppar med lite färska bär eller frukter. :)
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Annadelioncourt

det är synd att det är gelatin ofta i pannacotter annars skulle jag gärna äta dem^^

2010-06-13 @ 23:24:16
Postat av: Häxan

Ja, det borde finnas något för er vegetarianer som man kunde använda i stället för gelatin.

Gelatinet behövs ju för att det ska stelna.

2010-06-14 @ 10:14:15
Postat av: Annadelioncourt

det finns någonting jag kommer bara inte ihåg vad det heter men det finns bara i special affärer vilket är lite synd:(

2010-06-16 @ 14:26:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0