Häxans Cajun och Curry kyckling gryta

Jag gillar verkligen stark mat men det ska ändå inte vara kryddat för mycket.
Vad jag menar med det är att maten ska vara stark, men du ska ändå känna smakerna och inte ha i för många kryddor.

Jag delar nu med mig en av mina egna grytor. :)
Detta är mitt egna recept på en kyckling gryta smaksatt med Cajun och Curry.



Observera att det är Cajun krydda jag använder och INTE Cayenne peppar!
Cajun krydda är en kryddblandning, man kan hitta den i välsorterade butiken men det är välldigt svårt.
Jag köper min på vanliga marknader.



Detta behövs för 3-4 pers

2 kycklingfiléer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tomat
1 buljongtärning (knorr, örtagårdens vitlök/persilja)
tomatpuré
ca 2½ dl creme fraiche
1 paprika
1 bit purjo
morötter
persilja
vitlökspeppar
stark curry
cajun krydda
salt

(ris eller potatis)

   

Börja med att skölja av kycklingfiléerna så du får bort den slemmiga hinnan, skär därefter den i små och stora bitar.
Skala och hacka löken.
Skala, krossa och finhacka vitlöken (Jag tycker vitlöken ger mer smak när ma hackar den istället för att pressa i)

   

Jag tillagar mina grytor i min gjutjärns gryta. det ger absolut bästa smaken!
Värm upp grytan lite och häll i lite olivolja och en klick smör, fräs sedan upp löken och vitlöken lite snabbt.
Ha i kyckling bitarna samt 1 tsk cajun krydda och 1 tsk stark Curry så att kycklignen får fräsas upp med detta ordentligt.

   

Undertiden som detta fräser skölj av tomaten och skär den i ganska grova bitar.
Tag fram en buljongtärning.
När kycklingen börjat få en fin stekyta (gyllenbrun) ha i tomat bitarna och 1 buljongtärning.
INGET vatten! Tomaten innehåller så mycket vätska så det räcker gott o väl :)
(det är ingen soppa vi ska ha! ) :)


   

Rör om och se till att buljongtärningen löses upp ordentligt.
Sätt på locket och låt puttra på medel värme i ca 30 min.
Undertiden grytan puttrar ser jag till att tvätta, skala och skära alla grönsakerna i bitar (morot, paprika & purjo)

   

När ca 30 min gått har jag i en rejäl matskep tomatpuré
(skulle man jämföra med vanliga mått är det väll ca 2 vanliga matskedar)
Ha i detta och rör om ha sedan i ca 2½ dl creme fraiche och rör om igen.
Ha sedan i 1 msk vitlökspeppar, 1msk stark Curry & 1 msk Cajunkrydda. 


   

Rör om ordentligt sätt på locket och låt puttra i yttligare 20-30 min.
Undertiden kan man koka potatis eller ris beroende på vad man vill ha till grytan.
När den fått puttra klart rör om, ha i grönsakerna och persiljan och rör sedan om igen! :D



Jag låter grytan bara puttra nån minut efter att jag haft i grönsakerna.
KJag gillar att krispigheten i grönsakerna finns kvar därför låter jag den bara stå nån minut så grönsakerna blir varma men inte mjuka. På så sätt har du kvar mer vitaminer i grönsakerna också.

 

Jag tycker min gryta passar bäst med ris men det funkaräven jätte bra med potatis eller potatismos om man känner för det. :)
/Häxan




Kommentarer
Postat av: Wynja

Detta skall testas! Jag missade marknaden här i år :( Brukar alltid köpa kryddor då. Man kan beställa från deras hemsida, men minsta ordervärde 500 kr tror jag det var. Kanske kan man dela med en vän! Kram

2010-10-14 @ 18:26:56
URL: http://www.wynja.dinstudio.se
Postat av: Häxan

Ja, av kul :)

Åh, va tråkigt =(

Hoppas verkligen du kan dela med en vän! :)

Kryddor vill amna lltid ha :)

Kram/Jeanette

2010-10-14 @ 19:10:26
Postat av: Micks

Låter gott! :) Fast den där cajunkryddan blandar man ju enkelt ihop själv ;)

2010-10-14 @ 19:42:57
URL: http://micks.comule.com
Postat av: Häxan

tack :) Det är super gott! :)

Ja, det kan ma ju faktiskt också göra! :D

Kram/Jeanette

2010-10-14 @ 20:31:41
Postat av: CrimsonAnna

Om du kommer till Stockholm får vi gå till Hötorgshallen och handla goda kryddor.

2010-10-16 @ 08:32:49
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Det tycker jag låter som en kanon bra idé för jag måste ändå dit o köpa smaksatt honung.

All smaksatt honung är slut hemma =/



Kram/Jeanette

2010-10-16 @ 08:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0