Morots bröd

För ett tag sedan hittade jag ju en ny bak tidning i affären (som jag även har skrivit om).



I denna tidning hittade jag mycket kul o spännande saker!
Bla hittade jag ett recept på morotsbröd som jag kände att jag absolut ville prova! :)



Nu är jag en person som följer måtten på ett recept när det gäller bakning men inte hurvida allt ska blandas ihop.
Jag gör helt enkelt lite på mitt sätt eller så som farmor har lärt mig.
Dock lägger jag ut "gör så här" för er som är intresserade. :)



Så här gör jag:



Först tar jag fram allt som jag ska ha för receptet.
Tvättar,skalar, river o måttar upp morötterna.

   

Jag tar fram min jätte gamla bunke, i den smular jag ner jästen och strör saltet över jästen.
Jästen sätter igång och börjar smälta när den får salt på sig o löses därav upp snabbare sen.
Så smälter jag smöret i en kastrull o häller på mjölken, värmer den så den blir 37 grader varm
Sen har jag i de rivna morötterna och oljan.
Sedan har jag i vetekli
(det står ju bara kli i receptet, jag har aldrig bakat m kli förut så jag antog att det skulle vara vetekli)



Som ni ser så såg det inte så himla mysigt ut..... ser ju ut som värsta sörjan!
Blev dock trevligare när man hade i mjölet! :)



Jag tyckte inte mängden mjöl stämde med receptet!
I receptet står det 6-7 dl mjöl o jag var tvungen att ha i nästan 9 dl!
Degen ska ju bli slät o inte "klibba" så tillsätt lite mjöl i taget o arbeta in tills ni fått ett bra resultat.
Kanske var mina morötter extra så kanske det bidrog till en ökad mjöl mängd...

Degen ska i allafall nu jäsa i bunken under duk i 30 min.




Nu står det i receptet att man ska sätta på ugnen!
Varför sätta på ugnen redan nu undrar jag?!!! Min ugn tar ca 10 min att bli rätt temperatur och nu ska man knåda degen o rulla den till en längd och att den ska delas i 20 delar (det tar ju nästan 10 min....
Sen ska ju degen jäsa i 30 min... ska ugnen stå o dra energi då 30 min i onödan?
Det tycker ju inte jag så så gör INTE jag!

Jag väntar m ugnen eftersom jag vet hur lång tid det tar o delar upp brödet som det stod.
Jag tänkte att om vilka små bröd det kommer  att bli men valde att göra som det stod i receptet här.
Man skulle sen rulla dem till bollar o lägga på smörpappers klädd plåt.



Brödet ska ju nu jäsa under duk i 3o min.

Jag valde att sätta timern på 30 min för brödets jäs tid men så satte jag igång alarmet på mob på 20 min eftersom jag vet att det tar 10 min för att ugnen ska nå upp till rätt temperatur. :D
När 20 min hade gått satte jag på ugnen 225 grader och när yttligare 10 min hade gått ringde timern och ugnen var klar och brödet färdig jäst samt energi sparad!
(tänk på miljön) ;)

In med brödet mitt i ugnen ca 10-12 min



Bröden blev som jag trodde... välldigt små men jätte söta! :D
De blev super goda!!!
Jag kommer göra dessa morotsbröd igen men jag kommer nog att dela upp dem i 10 bitar istället för 20 för jag vill gärna ha dem lite större! :D
Kändes som om man tog 2 tuggor så var de borta! :D

Men gott va det så detta recept rekomenderar jag varmt
/Häxan

(alla fotona i min blogg är det jag som tar förutom fotona på mig, de tar min man)

Kommentarer
Postat av: Malin

Akta så inte jästen "dör" av saltet bara. ^^



Låter grymt gott dock! Måste testas. :)

2010-10-09 @ 21:57:58
Postat av: Häxan

Nä jästen dör inte av saltet! :)

Jäst kan dö men de vanligaste anledningarna till det är över 45 graders värme



sen om man gör alkoholhaltiga drycker dör jästen om alkoholhalten blir för stor.

Men sånna drycker intresserar inte mig då jag inte dricker alkohol.



Det är min farmor som lärt mig att det är bättre att ha saltet direkt på jästen, jästen löses upp lättare men det påverkar inte jästen så att den skulle dö.

Hon har gjort så här i alla år och det är så jag fått lära mig sens jag var liten. :)



Jag har aldrig hafft nått problem med jäsningen.



Däremot påverkas jäsningen om du har för kall eller för varm vätska när du häller den över jästen.



Brödet är verkligen kanon gott! :)

Massa kramar/Jeanette

2010-10-10 @ 10:57:02
Postat av: Micks

Kanske skulle prova detta idag! :) Verkar gott

2010-10-10 @ 12:26:31
URL: http://micks.comule.com
Postat av: Häxan

Ja, va kul! :D Gör det!

Jag tycker verkligen detta bröd var gott. :)

2010-10-10 @ 12:39:03
Postat av: Micks

Nu ligger degen på jäsning. ICA hade givetvis ingen färsk jäst så idag blir första gången jag provar torr - håll tummarna nu!



Här räckte det gott och väl med 7 dl mjöl, men å andra sidan var morötterna inte alls speciellt saftiga... Hoppas de blir bra nu, vill inte äta skogaholmslimpa till blomkålssoppan! ;)

2010-10-10 @ 18:34:34
URL: http://micks.comule.com
Postat av: Häxan

Ah! spännande! :D Hur blev dem? nyfiken :D



Okey, för jag fick ha i nästan 9 dl mjöl!

Men som sagt jag tror det var för att de morötterna jag hade var så himla saftiga. :)

2010-10-10 @ 21:32:33
Postat av: Micks

De blev riktigt smaskiga ;) Lite mer kompakta än jag ville i och med torrjästen med oh så goda :) Sitter och äter upp den sista nu, tillsammans med soppan :)



Det hade nog med morötterna att göra då - mina var ju som sagt i torraste laget!



Mums :)

2010-10-11 @ 13:02:58
URL: http://micks.comule.com
Postat av: Malin

Då tror jag dig! :D Har alltid fått höra att jästen typ dör i direktkontakt med socker och salt, men att det funkar för dig bevisar ju bara motsatsen. :)

Låter ganska praktiskt att jästen löser upp sig enklare i vatten, ska nog ta och testa ditt sätt ändå! :)

Kram

2010-10-11 @ 15:50:48
Postat av: Sabina

Ska nog baka det där brödet :D älskar brödrecept utan socker, jag tycker det finns för mycket brödsorter som har massa sirap i.

2011-10-30 @ 14:39:11
URL: http://sabinabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0