Lime/vanilj pannacotta

Jag hittade i en tidning på jobbet ett mycket intressant recept på lime pannacotta!
Jag är välldigt förtjust i lime och citron så lime pannacotta tyckte jag lät oerhört intressant!
jag tyckte detta var kanon gott!
Gjorde dock dubbelsatts. Står att man ska ha i en hel vanlijsstång men jag hade i en hel till dubbelsats.
Jag ville ha fram lime smaken o inte så mycket vaniljsmak.



Här är själva receptet:








Ta fram en kastrull ha ner grädde och socker.
ta fram vaniljstången och skär upp den hela vägen i mitten.
Inne i stången finns en brunsvart massa, detta är vaniljfröer som ska användas.



Skrapa ur fröerna (den brunsvarta massan) så den hamnar med grädden, lägg även ner stängerna efter att du skrapat ur dem.
Rör om och låt sedan koka upp.



När grädden kokat upp ställ den åt sidan och låt få dra under lock i ca 30 min.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.



Pressa ut saften från limen och  häll i den varma vätskan när den fått stå sina 30 min.



Ta sedan upp gelatin bladen från vattnet, krama ur dem lite o lägg sedan i den varma vätskan.
Rör om så att de löses upp ordentligt.
Tag därefter sedan fram en kanna och en sil, samt lägg upp skålar eller små fina glas som pannacottan ska serveras ur.



Häll upp den varma vätskan i kannan genom silen så vaniljstången inte följer med i kannan.
Häll sedan upp i glasen/ skålarna och ställ in i kylen.
Låt stå minst 3 timmar innan servering.



Klara att avnjutas! :D
Man kan dekorera med lite frukt eller bär om man känner för det :)





Ps: Jag fottar allt till min blogg själv under tiden som jag bakar/lagar maten.
Det kan på så sätt göra att jag inte alltid hinner med att fota alla moment. :)
/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0