Kyckling nuggets

Jag är inne i en period då jag provar väldigt många nya recept.
Jag tycker det är kul att prova nya saker, nya matidéer för att även på så sätt få inspiration till egna saker.
detta recept är egentligen ett recept på fisk nuggets som jag hittat i en mattidning.

Min man är fisk och skaldjurs allergiker så jag var tvungen att byta ut fisken mot kyckling så han med skulle kunna äta, sen är jag iof väldigt förtjust i kyckling!



Detta behöver du:



Jag böt ju ut fisken till 3 kycklingfiléer.
Så böt jag ut chilipulvret till cajunkrydda, hade även i lite salt.
Sen hoppade jag över sesamfröna.



Nu gjorde jag inga potatis klyftor utan bara nuggets sen fritterade jag potatis skruvar till.

   

Ta fram 3 skålar en för mjöl, en för ägg och en för ströbröd.
Vispa upp ägget lite lätt i sin skål.
Skålen med ströbröd ska även tillsättas kryddor o lite salt.
Tvätta sedan kycklingfileerna och torka av dem lite lätt med papper så de inte är allt för blöta o slemiga.
Skär sedan i bitar.
Jag valde att först skära filen i längder och sedan ett långt snitt tvärsöver då fick jag ut ca 9-10 bitar på 1 kycklingfilé

   

Rula kycklingbitarna i mjölet, doppa sedan lite lätt i äggblandningen o låt rinna av innan du sedan rullar dem i ströbröds/kryddblandningen. Lägg sedan bitarna på ett fat.
Gör så här med alla bitarna.



När alla bitarna är rullade, doppade och rullade kan man sätta igång och steka.

   

Häll lite olja i en lämplig panna med lock.
Placera några kyckling bitar i pannan och stek ca 2-3 min på varje sida. (jag hade medelhög värme)
När jag ska vända kyckling bitarna drog jag av stekpannan, öppnade försiktigt m en grytvante ifall det skulle skvätta olja.
Man får vara försiktig så man inte bränner sig! Varm olja gör fruktansvärt ont!!!



Till slut är de klara att servera! :)
Man kan äta dem som de är med någon god sås till eller kanske ha ris, potatis, pommes eller vad man nu känner för. :)



Jag valde att göra en hemma gjord aioli till.
jag hade även en sweet chili sås att doppa bitarna i.
Den gjorde jag genom att blanda: sweet chili sås med mango & annans sweet chili sås.
Tog ca ½ av varje o blandade i en liten kopp.



Detta blev verkligen grymt gott!!!
Min man tyckte också om detta så det här gör vi garanterat flera gånger! :D

Jag kommer även att göra denna pnnering till fisk.
Ska köpa fiskblock, skära i längder så jag kan göra mina egna fiskpinnar! :D

/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0