Snabb chokladmousse

Chokladmousse är ju så underbart gott och så otroligt lätt att göra.
Detta recept skilljer sig dock lite från det jag brukar göra samt att den är på mörk choklad så detta var jag ju så klart tvungen att prova på.

Men jag tycker denna chokladmousse går lika snabbt som vilken mouuse som helst. :D



Detta behövs:




   

1) smält chokladen i ett vattenbad.
Ett vattenbad menas med att man fyller upp en kastrull m vatten men inte helt upp, sen lägger man på en skål.
hacka chokladen i bitar för då smälter den snabbare.

  

Häll sedan över den hackade chokladen i skålen. Värm upp vattnet på svag värme (det ska EJ koka)
Låt sedan chokladen smälta sakta, rör om då och då.

   

Jag valde sen att vispa upp grädden först eftersom det tar längre tid. (vispas fluffig)
Detta gör jag undertiden som chokladen sakta smälter.
När chokladen nästan smällt vispar jag upp ägg och socker (fluffigt)

   

När chokladen smält häller jag över den till en stor bunke, därefter har jag i de vispade äggen och sedan den vispade grädden.
Rör sedan om sakta men ordentligt med en slickepott.

  

När moussen är ordentligt omrörd är det bara att ta fram portioneringsskålar och klicka i moussen.
Jag valde att dekorera med färska jordgubbar och små silver kulor och jordgubbskulor.





Jätte lätt och super gott speciellt med en kopp nybryggt kaffe ;)
/ Häxan

Ps: kom ihåg att jag fotar allt själv till min blogg. (förutom de bilderna jag är med i de har min man tagit)
Ibland är det svårt att hinna med att fota alla moment i köket men jag försöker hinna med även att fota samtidigt som jag bakar eller lagar mat. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0