Apelsin kladdkaka med hallongrädde

Detta recept har jag hittat på nätet och är det bästa kladdkaka receptet som jag testat än så länge!
Sjuuuuuuukt god kladdkaka.
Orginal receptet var utan apelsin, så apelsinen är något jag själv laggt till samt hallongrädden.

Kombinationen av apelsin och hallon samt choklad är verkligen underbar! :)
Så därför delar jag nu med mig ett kanon recept på kladdkaka.

Vill man inte ha i apelsin kan man hoppa över det.
Denna kladdkaka är kanon god utan apelsin också!!! :D



Detta behövs:





  

Ta en form med löstagbar kant, smöra den och bröa den.

   

Smält smöret i en kastrull och ställ sedan åt sidan för att svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Häll i kakao, vanilöjsocker och salt och rör om försiktigt.

   

När du blandat allt försiktigt ha sedan i mjölet och rör om lite försiktigt igen, ha sist i det smälta smöret och rör om.

   

Om du vill ha apelsin smak så riv i skal från ½ apelsin och rör om.
Häll sedan upp speten i formen.
Grädda mitt i ugnen på 175 grade 15-20 min beroende på hur kladdig du vill ha den.

   

Undertiden som kakan är i ugnen fixar jag hallongrädden.
Jag gillar ju att använda färska bär men denna gång hittade jag inga färska hallon i butik så det fick bli frysta (fast jag lät dem tina först).
jag häller de upptinade hallonen i en bunke och eftersom de är frysta kan man behöva en del socker för att söta upp dem så det inte blir surt.
Så mosar jag ihop allt med en sked.

   

Häll sedan på vispgrädden och vispa upp grädden och hallona till en fluffig hallon grädde.
När kakan sedan är klar och svalnat lite servera då med grädden :)





Underbart gott!!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0