Schackrutor

Delar nu med mig ett vanligt recept på schackrutor men som vanligt kan jag ju inte låta bli saker o ting så jag har piffat upp dessa småkakor lite :)
Detta behövs:

Så behövs även lite karamell/Hushållsfärg! ;D
Hacka ihop smör, socker och mjöl så att du får en slät deg.
Nu ska man dela degen mitt itu men eftersom jag ska leka med lite färger  gör jag den en biten större.
Den mindre biten blandar jag i kakao för att få en brun deg.
Man får arbeta in kakaon ett tag så den blir ordentligt inblandad.
Den stora degklumpen sen blandar jag in vanilj i.
Vaniljen tycker jag går in lättare i degen.
Sedna delar jag upp den i 4 bitar.
1 bit vill jag ha neutral men de andra 3 delarna färgar jag. :)
Plasthandskar är en rekomendation vid färgningen! ;)
Gör en grop i degen och häll i några droppar färg, bland försiktigt ihop degen så inte färgen skvätter runt!
När alla bitar är färgade som ska färgas kan man sätta igång o göra småkakorna :D
Rulla ut degklumparna till jämntjocka långa stänger och skär ner i små bitar/stumpar
Bygg sedan ihop dina kakor med färgerna du önskar.
Tryck till lite lätt och lägg sedna kakan på en plåt.
Jag valde att göra några färgade och även några traditionella schackrutor.
Grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader ca 10 min.
Färgglada och traditionella shcackrutor!
De färgglada kan ju vara bra på barnkalas eller varför inte till jul :)
Klara att avnjutas! :)
Bästa sättet att förvara kakorna sedan är att lägga dem i en burk med tätt lock.
Kakor kan om man förvarar dem rätt hålla sig alldeles utmärkt i 3-4 månader.

/ Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0