Kaffekakor

I december fyllde min man år och jag bakade då en hel del.
Jag testade en hel del nya recept, men har inte orkat att blogga om dem då det varit en massa annar runt om mig men här kommer nu receptet på kaffe kakor i allafall.











   

Hacka samman alla ingredienser.
Jag brukar hacka så mycket som möjligt men mot slutet pressar jag i hop allt med hjälp av smörpapper så det blir mer del liknande.

   

När jag fått den mer degliknande arbetar jag i hop den för hand så den blir slät o fin.
Dela sedan upp degen i 2 jämnstora bitar.

   

Gör 2 längder/rullar som är  4-5 cm i diameter och rulla in i plastfolie.
Lägg sedan i kylskåp ca 2 timmar för att stelna lite.

   

När degen stelnar är det bara att ta fram den, ta bort foliet och skär ca ½cm tunna skivor.
Ta fram bakplåtspapper o lägg på plåt, lägg sedan kakorna på och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 min.
Låt kakorna sean svalna.

   

När kakorna svalnat blanda då ihop kaffekrämen.
Dela upp kakorna så du får bottnar o toppar.
Bred krämen på den sidan som legat mot pappret och lägg på en till kaka så du får krämen mellan kakorna.

  

Jag delade upp kakorna så jag såg att jag fick lika många undersidor som översidor,
Så bredda jag på krämen på alla undersidorna så det bara var att lägga på "översidor"

   

Eftersom det är en smörkräm till kakorna bör de förvaras i kylskåp.
jag tog fram en burk m tätt lock varvade kakor och bakplåtspapper o förvarade dem i kylskåpet.



Kanon goda små kakor! :D



Så var kakorna klara att avnjutas. :)

/Häxan

Ps: jag fotar allt till min blog själv undertiden som jag håller på.
Detta gör att jag inte alltid hinner med att fota alla moment men gör så gott jag kan. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0