Choklad bollar

Choklad bollar är ju så himla gott och så enkelt att göra.
Här hemma har vi nästan alltid choklad bollar i en liten burk m lock i kylskåpet.

Choklad bollar kan man ju göra både stora som små.
Jag tycker ju om att baka massor till bla födelsedagar och då gör jag nästan allt i litet format bara för att man ska kunna orka äta av allt.
Personligen tycker jag om när de är små för jag tycker om att ta 1 eller 2 till kaffet ibland och en liten bit räcker gott o väl för mig :)



Detta behövs för at göra ett gäng choklad bollar:

75-100 g rumstempererat smör. (viktigt att smöret är mjukt)
1½ dl strösocker
1 msk vanilj socker
4 dl havegryn
2 msk kakao
3 msk stark kaffe

Pärlsocker eller kokos att rulla bollarna i.

  

Rör ihop smör socker och vaniljsocker till en slät "kräm".

  

Blanda ner havegryn, kakao och kaffe. Rör om till en jämn "smet"



Ta sedan tex en teskedsom du kan ta upp smet med.
Rulla till små eller stora bollar, rulla i pärlsocker (Eller kokos)
och lägg sedan på en tallrik.



Väljer man kokos kan man dessutom ha lite kul m karamellfärg! :D



 

Häll kokos i en skål( vill du ha fler färgen så en skål för varje färg)
Så häller du några droppar karamell/hushållsfärg över kokosen och rör om :)
Kokosen tar färg och det är bara att sätta igång o rulla bollarna i den färg glada kokosen :D




Sen är det bara att lägga in dem i kylskåpet en liten stund så att de får stelna lite.
(om man nu har tålamod till det ;D )





När de fått stelna till sig kan man sen lägga över dem i en burk o ha i kylskåpet.
Mycket gott med en kopp kaffe till tex eftermiddags fikat :)



/Häxan

Kommentarer
Postat av: Tessla

Min mamma har alltid Marsalavin i chokladbollarna, sen lägger hon dem i frysen så att de blir stenhårda.

Jättegott!

2010-07-01 @ 12:29:12
URL: http://kitkatten.blogg.se/
Postat av: Häxan

Det kan man ju ha om ma känner för det :)

Jag o min man dricker ju inte alkohol så vi har ju inte heller alkohol i mat eller bakverk.



Men för de som vill ha det tror jag absolut at det kan vara en riktigt fin smaksättare! :)

2010-07-01 @ 12:45:52
Postat av: DM

Jag hade glömt hur gott det var! love love

2010-07-12 @ 12:52:09
Postat av: Häxan

Man gör det ibland :)

2010-07-13 @ 09:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0