Lättlagad fläskfile m Aioli o pommes

Ibland är det skönt att bara kunna slänga ihop något lätt, att inte behöva bry sig så mycket men ändå få en god måltid.
Här kommer nu ett av mina påhitt. :)

Detta behöver du:
1 fläskfilé
Kryddor

Pommes jag använder ibland pommes Barbecue (de är lite roliga samt att de är supergoda)

Till snabb aiolin:
Majonäs
Dijon senap
vitlök
citronsaft
paprika krydda

Citrus sallad:
Isbergs sallad
1-2 citroner
flingsalt
citronpeppar eller vitlökspeppar
(små tomater)

  

Lägg fläskfilén i en form, häll på kryddor och tryckfast dem lite i köttet.
Ha i ett tunt lager m vatten i botten på formen.
Sätt sedan in den mitt i ugnen på 225 grader i ca 45 min.



Dessa kryddor använde jag mig av till köttet.
De är vitlökspeppar, citruskrydda, diablo och flingsalt.
Självklart kan man ha på vilka kryddor man vill. :)



Undertiden som fläskfilén är i ugnen pasar jag på at göra en lätt aioli samt en lätt sallad.

 

Som vanligt har jag ju inga riktiga mått.... jag blandar lite o smakar av så att det är gott. :D
Men skulle jag göra en någerlunda uppfattning så tar jag ca:

2 msk mjonäs och 2 tsk dijon senap och blandar i hop.
Jag brukar smaka av den så den inte smakar för mycket av majonäsen.
Sen har jag i några droppar citrosaft ca... 1 tsk och lite paprika krydda.
Sist har jag i 1 pressad vitlöksklyfta.

Sen är det bara att röra om och servera. :)

   

När jag gör sallad till mig o mannen använder jag ofta bara 1/4 av salladen
Skär salladen riktigt tunn.
Pressa ut saften från 1 citron. (gör du en större sallad kan du behöva 2 citroner)
Hällsaften över salladen och rör om.

Ha på citron peppar ELLER vitlökspeppar samt lite flingsalt (Vanligt salt går oxå bra)
Var försiktigmed saltet så att salladen inte blir salt! Man ska bara känna en härligt sur smak o lite kryddig från kryddorna.

Rör om och smaka av.



Ha eventuellt i lite små tomater också :)




Pommes barbecue väljer jag att fritera. Kanske inte det nyttigaste allternativet men det struntar jag i för jag tycker det är gott och tycker det är helt okeyatt äta ibland. :)
Kanske inte så bra om man skulle äta det varje dag, men som sagt nån gång ibland är helt okey tycker ja :)



Enkelt och gott! D Glöm inte salladen! Man måste få i sig lite grönsaker också o denna salald är sjukt god!! :D
/Häxan






Kommentarer
Postat av: Malin

Vad är Diablo för sorts krydda? :) Och var kan man få tag på den? :D



Nu blev jag grymt hungrig, haha!

2010-11-03 @ 12:47:13
URL: http://osiressa.blogg.se/
Postat av: Häxan

Det är en jätte god kryddblandning som är lite starkare.

Passar kanon till kyckling och kött.

Den är även god att ha som krydda när man gör egna marinader till kött som ma vill grilla.



Jag o min ma fick tg på den på en marknad.

Malma marken

En årlig marknad i Malmköping.



Det står dock en heside adress på burken.

www.kryddjohan.se



Så kolla där :D

Jag tycker denna krydda är underbar o kan lätt säga att det är min nya favvokrydda. :)



Kram/Jeanette

2010-11-03 @ 13:39:13
Postat av: Malin

Tack för tipset! Låter som en väldigt bra krydda tycker jag. :D



Plus att den har ju ett fint namn ;P

2010-11-03 @ 22:11:48
URL: http://osiressa.blogg.se/
Postat av: Häxan

Varsågod :D

Jag tycker verkligen den är kanon :)

Ja, det är lite coolt namn på den :D

2010-11-04 @ 10:28:58
Postat av: Roxy

Wow, den här rätten så gaaaalet god ut!! Det blir helt klart detta till middag!!! Muuuums!!!

2010-11-04 @ 12:41:48
Postat av: Häxan

Åh, va kul att du tycker det! :D

Nu blir ja massa glad! Hoppas det kommer smaka bra! :D



Kramar/Jeanette

2010-11-05 @ 00:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0