Äppelchips

Jag hittade i en mattidning hur man gör äppelchips.
detta tyckte jag var vädigt intressant och var så klart tvungen att testa.

Jag följde receptet men blev inte så nöjd med resultatet så jag testade 1 gång till och blev mycket nöjdare.



Jag blev såklart nyfiken på att köra dem naturella men även m socker o kanel som receptet beskriver.
Första omgången blev jag som sagt inte så nöjd.
När jag följde receptets tid tyckte jag äppelchipsen blev aldeles mjuka och sladriga.
De med kanel blev jätte kladdiga och smakade bara kanel samt att de var jätte mjuka och sega så det var ingen hitt alls enligt mig! =/

Så här gick det till 1:a omgången:

  

Eftersom jag ville testa detta tog jag bara 1 äpple.
Jag skar först äpplet i 2 halvor. Sedan tog jag den ena halvan och skar riktigt tunna skivor och la på bakplåtspapper på en plåt och sedan äppelskivorna på.

   

Den andra halvan skar jag också upp i tuna skivor och rullade i Socker/kanelblandning o la sedan upp även dessa på plåten och sedan in i ugnen 8 minuter.
Det står ju inte i eceptet vilken höjd så jag satte in dem mitt i ugnen.
Efter 8 minuter tog jag ut plåten och vände på alla äppelbitarna och satte in dem i ugnen igen.
Jag tyckte de verkade jätte mjuka så de fick vara inne 10 min.
Men.... när jag tog ut dem var de ganska mjuka o sladriga.......



De naturella äppelchipsen var alldeles mjuka som gummi.....



Äppelchipsen med socker och kanel var som disktrasor och smakade bara kanel.....
Men jag är ju envis! :D
Så jag gav mig på detta igen! :D

   

Denna gång gjorde jag bara naturella äppelchips.
Jag tog ett äpple och skar tunna skivor och så jag fick hela skivor denna gång.
så la jag bakplåtspapper på plåt och sedan på med äppelskivorna och in i ugnen.

denna gåång lät jag dem vara inne ca 12 minuter sedan tog jag ut dem och vände på dem och lät de vara inne yttligare 12 min.



Denna gång blev de mycket bättre!!! :)
Några skivor hade råkat bli lite tjockare eftersom jag skar med  kniv så de var lite små mjuka men de som verkligen var tunt skurna var riktigt krispiga och fina :)





Jag trodde inte äppelchips skulle bli så gott men de blev faktiskt jätte goda. :)
Jag ska skaffa ett köksverktyg så jag kan få äppelskivorna jämntjocka/tunna så jag kan få alla äppelchips lika krispiga för jag vill ha mina krispiga. :)

Sen ska jag prova kanel och socker igen o kanske ta nån msk mer socker än i receptet. :)

Jag tror dessa äppelchips passar kanon som tilltugg till tex cider
(fast alkoholfri för min del eftersom jag inte dricker alkohol)

Ps: Jag fotar allt själv till min matblogg.
Ibland är det svårt att hinna med att fota alla moment eftersom man ska hinna med och laga maten också :D
Så jag försöker hinna med att fota alla moment så gott det går.
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej! Kollar runt på olika slags recept för äppelchips och det är inte så konstigt att de blev mjuka och sladdriga för "ditt" recept har extremt kort tid i ugnen. De andra jag tittat på har 80-100 grader och ska vara inne i ugnen i 2-6 timmar! Har inte provat än, men gör nog nån variant. :) Gott är det iaf! :)

2012-03-04 @ 18:20:36
Postat av: Häxan

Halloj :)

Oj!Ja, det var ju lite skillnad! :D

Tack snälla för detta, ska absolut prova! <3

Kram/ Jeanette

2012-03-04 @ 20:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0