Kycklingsallad med krutonger

Jag älskar sallader!
Sallader är jätte gott och de kan man verkligen variera.
Jag tycker dessutom att sallader är väldigt lätta att göra.

Här är nu en av min sallader som jag brukar göra.
En kyckling sallad med krutonger och pasta.



Detta använder jag till denna sallad för 2 pers. ( då blir det 2 stora sallader!)

Pasta
1-2 kyckling filéer
sallad
rödlök
majs
tomat
avocado
fetaost
(purjolök)
bröd att göra krutonger av


   

Jag börjar med att koka upp lite pasta.
Jag vill ju bara ha lite pasta i botten på salladen så jag har kanske bara i ca 2-3 dl pasta som jag låter koka upp så länge som det står på paketet.

 

Undertiden som pastan kokar passar jag på att skära upp kycklingen i bitar.
Skär ganska små bitar, jag steker kycklingen och är bitarna för stora kanske de inte blir ordentligt genomstekta.
Så skär dem i ganska små bitar så de blir ordentligt genomstekta sen.

   

Under tiden som pastan kokar passar jag även på att förbereda krutongerna.
Vad är krutonger?
Jo krutonger är så krispiga goda brödbitar som man har i salladen och som är super lätta att göra!
Man tar bara bröd, jag använder oftast formbröd men man kan i princip använda vilket mjukt bröd man känner för.
Skär eventuellt bort kanter och skär sedan ner brödet i små fyrkanter.
(brödes ska sedan stekas, men det återkommer vi till)

   

När pastan kokat klart brukar jag spola kallt vatten på den så den blir kall. Jag vill inte ha varm pasta i min sallad.

 

Efter detta brukar jag göra en liten vinigrett. Jag brukar ta en liten gladburk m lock o så har jag i ca 1/3 olivolja och 2/3 vinäger samt italiensk salladskrydda.
Så skruvar jag på locket, skakar om och häller vinigretten övet pastan o rör om.

   

Sen blir det dags för kyckling bitarna att stekas upp.
Jag steker gärna upp dem i olivolja med American bbq spice chili & smoky krydda.
Stek på medelvärme. (Har du för hög värme blir den lätt bränd utanpå o råsa innuti)

   

Undertiden som kycklingen steks passar jag på att skölja och strimla salladen, skära rödlök i tunna sivor samt skära avocado i bitar.

   

Jag sköljer även tomaten, skär debn i klyftor, skär bort slamset innuti
(jag gillar inte att ha det i en sallad för jag tycker salladen blir så blaskig)
Sedan skär jag tomaten, själva fruktköttet i bitar.
Så fördelar jag detta över de 2 salladerna.

   

Sedan har jag på majs och feta ost.
När kycklingen är färdigstekt ställ den åt sidan en stund.
Hur vet man när kycklingen är klar?
Ta upp en bit på en skärbräda och skär upp den för att kolla i mitten.
Är den rosa är den inte klar, uatn då är det bara att steka lite mera.

  

Sist steker jag upp krutongerna / brödbitarna
Jag har gansk mycket olivolja i pannan eftersom brödet suger åt sig en hel del!
Så jag har i olja så det ligger som ett lager, sen har jag i brödet och blandar runt så jag ser att nästan allt brödbitar fått olja på sig, sen steker jag på medel värme så att brödbitarna får en fin gyllenbrun färg o blir lite krispiga.



Toppa sedan salladen med den stekta kycklingen och krutongerna.
Salladen är nu klar att servera!
Enkelt och gott.
(jag brukar ibland göra en dressing till också, men den är min pappas specialare o är hemligt recept på)
Salladen är även god att ätas som den är! :)



Kycklingsallad med kutonger och pasta. :)
/ häxan


ps: kom ihåg att jag fotar allt själv till min blogg.
Ibland hinner jag inte fota alla moment men försöker hinna med att fota så mycket jag kan undertiden som jag lagar maten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0