Chokladsemlor

Semlor är gott! :D
Men ibland känner man ju för att variera sig lite så därför ville jag göra choklad semlor! :)



Detta behövs till ca 24 minisemlor:

½ pkt jäst för söta degar
1/4 tsk salt
75 g smör
2½dl mjölk
2 msk kakao
1 dl socker
Vetemjölspecial

   

Smula ner jästen i en bunke och ha på salt över jästen (Den sätter då igång och börjar smälta)
Smält smöret i en kastrull tillsätt sedan mjölk ock kakao. Vispa och värm till 37 grader.

   

Häll kakao vätskan över jästen o rör om till att jästen löst upp sig, tillsätt socker, rör om o ha sedan i vetemjöl.
Tyvär har jag inget mått på mjölet för jag bara hällde i lite i taget och arbetade in så jag fick en fin smidig deg.



Låt sedan degen få jäsa i bunken under en handuk i 30 min.

   

När degen jäst ta upp den på bänken o dela upp den.
jag delar den först i fyra.
Sen de delarna delar jag i 2.
Sist delar jag alla delarna i 3 o får på så sätt 24 delar.

 

Rulla de små bitarna till bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäta under duk i 30 min.

När de jäst ska de in mitt i ugnen på 250 grader ca 8-10 min.



Låt de sedan få svalna, även här gärna under en handuk så de inte står och torkar.

Under tiden som de svalnar kan man förbereda att vispa grädde, göra chokladmousse och mandelmassa.



Dags för mandelmassan..... :D

  

Jag vill ha en mjuk mandelmassa men inte för rinnig.
Så först finriver jag mandelmassan o så tillsätter  jag lite mjölk och rör om.
Tillsätt bara lite mjölk i taget så det inte blir för rinnigt! Blir det för rinnigt tillsätt lite mera riven mandelmassa. :)




   

När bröden svalnat är det dags att skära upp dem.
Bottnarna lägger jag i en form med lite högre kanter o locken lägger jag åt sidan så länge.

   

När jag placerat halvorna i formen klickar jag först på mandelmassan.
Sen kan man sprittsa på grädde eller som i detta fall chokladmousse.
(recept på chokladmousse hittar ni bland efterätter/desserter, tänk på att låta moussen stå ca 15 i kylen så den inte är för rinnig när den ska sprittsas på)



Sedan kan man skära till locken om man vill. Jag brukar skära dem som trekanter ibland. Plasera dem sedan ovanpå.

  

Tag sedan fram en sil och florsocker. Pudra semlorna m lite florsocker





Gör du semlor m chokladmousse ställ in de direkt i kylen så moussen får stelna!
Mousse ska stå minst 1 timme i kylen.





Jag gjorde även några semlor med blåbärsgrädde :)

/Häxan

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Värt att prova-jag skulle kunna tänka mig citroncreme i mandelmassan som ett annat alternativ

2011-03-27 @ 15:46:26
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0