Häxans rödamuffins

Jag fick för mig att göra röda muffins men jag ville ändå ha lite smka på dem.
Så jag satte mig ner o studerade recept o fixade ihop ett. :)



Detta behövs till ca 20-25 strora muffins:

175g smör
2 dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
ca 1½ msk röd karamell/hushållsfärg

   

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. (man kan vipsa m en elvisp men till dessa muffins föredrar jag en vanlig visp.
Häll sedan ner smöret och vispa igen så det blir en jämn fin smet.
Ha sedan i  mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och rör om lite till.

   

Häll sedan ner ca 1½ msk röd karamell/hushållsfärg i smeten och rör om.
Ställ ut stora pappersformar på en plåt och fyll upp smeten i ca halva formen.
grädda sedan mitt i ugnen i ca 10-12 min på 225 grader.



Dessa muffins är nu klara att avnjutas men om man vill kan man även göra lite kristyr att ha på.
Kristyr gör man lätt med florsocker o några droppar vatten.
Man kan öven ha i karamell/hushållsfärg i kristyren.



Svart tex tycker jag är välldigt kul :D men det kan vara fint att hålla kristyren vit också.



Vanlig vit kristyr.



Svart kristyr.



Som ni ser kan man variera. Man kan självklart göra andra färger på krustyren toppa med olika sorters srössel. :)
/Häxan

(alla dessa foton är det jag som fotat)

Kommentarer
Postat av: Freja

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 18:31:37
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Häxan

Tack så mycket! :)

Nej detta är standard inställningar på bloggen.

Tyckte den var så fin med det gröna samt att maten kommer ju från naturen så det kändes som ett bra val till bloggen. :)

2011-05-10 @ 17:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0