Wokad kycklingfile m bambuskott

För en tid sedan hittade jag ett recept i en jätte gammal mat tidning.
Jag testade att göra den på fläskfilé men har nu även provat göra den på kyckling filé.



Detta begövs:

2-3 kyckling filéer
1 hel purjolök
1 msk smör
1 tsk soja
ca 3 dl vatten
salt, peppar
1tsk ingefära
ca 1 tsk potatismjöl

Bambuskott
Vattenkastanjer


   

Skär upp kycklingfilen så att den blir som strimlor.
Tvätta purjolöken och skär den i bitar.
Jag använder mig av en wokpanna. Värm upp pannan lite och klicka i smöret.

   

Så fräste jag upp köttet, sen hade jag i hälften av purjolöken. (Spara hälften till senare)
Rör om och låt de få färg.

  

När kött och purjolök fått fräsa upp ha i sojan och vatten.
Rör om ordentligt så att allt blandas väl.
Låt puttra ca 15 min utan lock.
(nu brukar jag passa på att koka jasminris)

   

Ha sedan i bambuskotten och vattenkastanjerna, rör om ordentligt

   

Ha sedan i potatismjölet. använd gärna en sil så slipper du klumpar i maten.
Rör om ordentligt och låt puttra nån minut.
Potatis mjölet gör så att det tjocknar lite.

  

Ha sedan i det sista av purjolöken.
Rör om igen :)
Låt det bara puttra nån minut.
Purjolöken ska bara bli lite varm så att krispigheten finns kvar.






Så var det bara att hugga in ;D
Smaklig måltid! /Häxan





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0