Ugnsbakade rödbetor m äppel och gräslöksröra

För ett tag sedan hittade jag ett jätte intressant recept på ugnsbakade rödbetor i en mat tidning.
De enda gångerna jag ätit rödbetor är inlagda rödbetor som man köper i affären för att ha till tex pytt i panna.

Men jag kände att jag ville prova på något nytt och detta recept lät väldigt spännande!

Detta behövs:
Jag gjorde som receptet sa, tvättade rödbetorna noga. det behövs verkligen att tvätta dem noga för de är alldeles jordiga/sandiga och man vill ju inte ha sådant kvar på dem för då känns det som om man tuggar på grus!
Smält sedan smöret och pensla rödbetorna.


Sätt sedan in rödbetorna mitt i ugnen på 200 grader i ca 1 timme.

Undertiden som rödbetorna stod i ugnen passade jag på attgöra röran till dem.
Jag började m att finhacka gräslöken.




Klyfta äpplena, skala dem och skär bort stjärnhuset.
Finriv sedan och pressa i citron saften och rör sedan om.



Häll kesellan i en skål, häll på grädden riv sedan färsk pepparot och ha i.


Ha sedan i peppar, salt och honung och rör om.
Ha sedan i gräslöken och de rivna äpplena. Rör om igen o ställ i i kylskåpet tills att rödbetorna är klara.


Servera rödbetorna med röran. :)
Det blev faktiskt riktigt gott. Dock tyckte jag att det blev lite mäktigt.
Jag skulle välja att servera denna som en förätt och då 1 rödbeta per person.
Men det är bara vad jag tycker så därför lägger jag denna som en vegetarisk rätt. :)

/ Häxan

Kommentarer
Postat av: Zandra - sminkblogg

Jag älskar din blogg! Fantastiskt att du lägger ner sån tid på bilder och inspirerar så mycket. Det här receptet måste jag prova :)

2011-10-02 @ 00:08:29
URL: http://zandrassmink.blogg.se/
Postat av: Häxan

Åh, tack snälla! Vad glad jag blir! :D

När jag började att laga mat kände jag många gånger när jag läste olika recept att jag saknade bilder.

Vissa moment hade jag velat se bilder på hur man gör.



Så när jag skapade denna matblogg tänkte jag: Tänk om det finns fler där ute som känner så som jag kände.

Så jag hoppas att alla bilder hjälper andra, och att de som tror att vissa rätter är svåra ser att det inte alls är så svårt. :)

2011-10-02 @ 07:33:15
Postat av: Sessa

Hej häxan!



Här kommer några frågor om den här rätten. Bara 4st haha!



1) Vad hade du för procent på kesellan? 1% eller 10%?

2) Ska man äta skalet på rödbetorna alltså? Har gjort rödbetor i ugn, men då skulle man skala dem efteråt.

3) Kan man byta ut grädden mot creme fraiche, så att det inte blir alldeles för mäktigt?

4) Rödbetorna som jag har hemma är rätt stora. Ska jag halvera dem?



Kram kram!

2011-10-20 @ 07:59:39
Postat av: Sessa

Nu såg jag att man skulle skala dem ;-)

2011-10-20 @ 08:02:23
Postat av: Häxan

Hej sessa! :D



1) jag använde Kesella m 1%

2) du har redan själv svarat på denna fråga ;D

3) Jag tror det blir bättre om du byter ut mot tex Kelda matlagningsgrädde. Tror grädde blir bättre än cremefraiche eftersom det är rundare smak på grädden.

Creme fraichen är ju lite syrlig.

4) Nä, kör dem hela i ugnen bara det att du har dem lite längre i ugnen.

Jag tänkte bakad potatis när jag gjorde mina.

Ju större de är ju längre tid behöver de i ugnen.

(fast de blir INTE riktigt lika mjukt som potatis)



Massa kramar/ Häxan

2011-10-20 @ 08:25:15
Postat av: Sessa

Tack tack! Ska laga det ikväll :-)

2011-10-24 @ 07:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0