Tårta

Tårtor är underbara och så kul att göra!
Att göra en tårta behöver inte vara så svårt! :)
Här får man dessutom leka och använda fantasin huuuuur mycket man vill!!!



Igår gjorde jag denna tårta! :)

Jag börjar först med att göra en sockerkaka. (sama recept som för sverigekakan men utan kräm)

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Ägg och socker röres pösigt gärna m elvisp.
Mjöl och bakpulver blandas ner växelvis med det kokande vattnet i smeten.
Rör om och häll i en smörad bröad form.
Grädda längst ner i ugnen på 200 grader i ca 35 min.

Lår svalna.

Det är nu det roliga börjar!!! :D
Jag brukar skära upp kakan på mitten när den svalnat.
Ibland gör jag i ordning marsansås/kräm och fyller i samt att jag kokar upp frysta bär så det blir som en sylt, låter sylten svalna o så lägger jag den i.

   

Så var de bitarna klara. Nu kan man verkligen sätta igång och leka!!!



   

Att färga grädde med karamellfärg e välldigt skoj! :D

  

   

Ja brukar ta en mindre pepparkaks form för att stansa ut bla hjärtan från nobless chokladen.
Man får trycka ut figurerna mycket försiktigt för annars spricker chokladen.
Bitarna runt omkring hackar jag sen i små bitar och stör över tårtan, jag slänger inget!

 





Så var det bara att mumsa i sig tårtan!!! :D

Här är även tårtor jag gjort tidigare









Har gjort fler tårtor än dessa men här e några exempel på hur kul ma kan ha. :D
Som sagt endast fantasin sätter gränser! :D
Alla fotona är det jag som tagit/ Häxan/Jeanette

Kommentarer
Postat av: Tator

Fy fan vilka fina och säker jävligt goda tårtor! :)

2010-04-25 @ 20:54:14
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :)

Ja, det brukar bli massa smask, men de är ju lätt att göra! :)

2010-04-26 @ 16:08:36
Postat av: Selda

Jag önskar mig en tårta av dig i födelsedagspresent!

2010-04-27 @ 21:38:08
Postat av: andrea

vad är de blå-gröna kulerna för något ? väldigt fina tårtor föresten :D

2010-04-28 @ 15:42:45
Postat av: Häxan

Åh! Men Selda!!! Självklart får du en tårta!!! :D

Det är ju ett tag kvar innan du fyller år men det är bra att veta iförväg att du vill ha en tårta då! :D

Hur ska den se ut då/ vad ska vara på? :D

Jag kan göra en råsa tårta åt dig om du vill :D



Super kramar!!!

2010-04-28 @ 15:50:13
Postat av: Häxan

De blå gröna kulorna är färgade körsbär.

De finns att köpa i den färgen i vanliga mat affärer.

Du hittar den bland bak sakerna.

Men jag har för mig att det står cocktail bär på färpackningen.

Finns även i rött. :)



Kram/Häxan

2010-04-28 @ 15:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0