Häxans saffransbullar

När jag var 22 flyttade jag hemmifrån. (dvs ca 11 år sedan)
Det var runt jultid och jag ville baka saffrans bullar men ville inte göra vanliga lussebullar för de har en tendens att bli lite torra ibland.

Jag hade ingen dator och jag hittade inte direkt några bra recept.
Jag får väll hitta på något själv då tänkte jag.
Så jag valde det traditionella kanelbulls receptet som finns på baksidan av mjölpåsen.
tog bort kardemumman och la dit saffran istället.
Sen själva fyllningen fick bli smör, socker, vaniljsocker och riven mandelmassa!

Jag väljer nu att dela med mig av detta recept.



Detta behövs:

1 pkt jäst för söta degar
5 dl mjölk
½ tsk salt
159 g smör
1 pkt saffran
1½ dl strösocker
Ca 13 dl vetemjöl

Till fyllning:
smör
strösocker
vaniljsocker
riven mandelmassa

ägg till pensling samt pärlsocker.

   

Smula ner jästen i en bunke och stö över saltet.
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm detta till 37 grader.
Häll sedan den varma vätskan över jästen och rör om till jästen löst upp sig.
Tillsätt då saffran och socker.
Rör om igen :)

 

Tillsätt sedan mjölet och arbeta till en slät smidig deg.
Låt jäsa i bunken under duk i ca 45 min.

   

jag orkar inte hålla på o dela upp degen hit o dit så ofta delar ja den bara i 2 delar o så kavlar jag ut all.
Senlsar på rikligt med smör och har även på rikligt med strösocker, vaniljsocker och massor med riven mandelmassa!
Varför snåla? Ska det va så ska det va!

   

Rula sedan ihop degen (ganska hårt så att fyllningen stannar innuti när du skär upp den)
Skär upp i cm tjocka skivor och lägg på bakplåtsklädd plåt
(eller i bullformar men mina bullar brukar bli så stora så de får inte plats)
Låt sedan jäsa på plåten under duk i ca 45 min.

   

När bullarna jäst klart vispa upp ett ägg och pensla bullarna.
Stö även på pärlsocker.
Grädda bullarna mitt i ugnen på 250 grader 6-8 minuter.



Musiga saffrans bullar :)



Härligt goda saffrans bullar som INTE är torra och så slipper man dessutom alla äckliga russin! ;D
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Sabina

Ska prova detta närmare jul :D

2010-11-27 @ 17:09:05
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja va kul :D

2010-11-27 @ 17:15:44
Postat av: Micks

Gott! Jag gör liknande här hemma, hittade ett recept på ett forum.

Fyllningen består då av: Mandelmassa, smör, russin och vit choklad. Sedan toppat med hackad mandel och ev. pärlsocker.



Det blev inte äckligt precis! ;)

Kram!

2011-12-12 @ 18:07:15
URL: http://themicks.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0