Lax på saltbädd med romsås o kokt potatis

Denna rätt är fantastiskt god åretom!
Jag fick lära mig denna när ja var ca 10-11 år... min mamma hade fått receptet av en arbetskamrat och skulle vara jätte bra midsommarmat! :)

Både laxen och såsen kan man förbereda, på så sätt är det ju jätte bra sommarmat om man har över folk man ska bjuda mat på.
Laxen är jätte god sommartid at äta kall medn såsen o med nykokt färskpotatis.
Förberederman ha man ju mera tid till sina vänner.
Vintertid kanske man vill ha laxen lite varm :)

Jag tycker som sagt att denna rätt kan man äta återt runt! :)
Egentligen ska man ha en hel laxfilé bit till denna rätt med skinn på sig.

Men jag gör en betydligt mindre portion för min man är fisk och skaldjurs allergiker så det är bara jag som kommer att äta o jag äter inte så mycket mat! :D



Detta behövs.

En laxfilé med skinn
Grovsalt

Sås:
cremefraiche
Abbas stenbitsrom
rödlök
dill

Potatis att koka

   

Ta fram en kastrull och låt potatisen börja koka.
Ta sedan fram en form och häll i grovsalt så att botten täcks.
Nu om man har en laxfilé ska man lägga i den med skinnsidan uppåt o köttsidan ner mot saltet.
(Jag lagar ju åt mig själv så dessa småbitar har ingen skinsida.)

Så ska den in i ugnen. Låt den stå mitt i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min.
Man brukar se när laxskinnet börkar "koka" det bubblar lite i den samt att den börjar få fär då brukar den vara klar.
Har man en sånn här liten bit brukar det räcka med 12-15 min.

   

(Såsen kan egentligen förberedas innan.
man kan använda en plastbunkemed lock så slipper man att det luktar sen i kylen. När man väl serverar kan man ju hälla upp den i en trevligare skål.)

Ta creme fraiche, kaviar och finhackad rödlök o lägg i skålen/blastbunken.


  

Rör om detta, ha dedan i klippt eller finhackad dill.
Rör om så att alt blandas väl och ställ in i kylskåpet en stynd.
Såsen blir gärna lite rinning om den får stå framme förlänge.

   

När laxen är klar ta ut den från ugnen.
Har du en laxfile m skin ska du nu dra av skinnet, vänd på laxen o lägg Över den på ett serveringsfat så den sidan som legat mot saltet nu ligger uppåt.
Borsta snabbt av grovsaltet med en pensel från laxen så den inte biter sig fast för mycket.
(inte gott om laxen blir för salt, så försök att göra detta ganska fort)



Så är det klart att servera! :D
/Häxan




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0