Häxans kryddiga Järpar

Själva grund receptet på denna kommer från tv 4 nyhetsmorgon.
Detta färs recept är något jag använder till köttbullar, biffar och järpar.
Dock gör jag om det en del eftersom det ska vara olika smak tycker jag. Inte kul om allt smakar likadant! :)



Detta behövs:


 


Obsercera att jag använder CAJUN krydda och INTE cayenne peppar!
De är  2 helt olika saker och därav olika smaker!
Cajun krydda är en krydd blandning  och Cayenne är från en krydda av Cayenne peppar.
Cajun kan vara svårt att få tag på ibland, jag brukar köpa min på vanliga marknader. :)

   

Rör i hop färs och ägg.
Hacka den gula löken o ha i rör om lite till.
Skala och pressa i vitlöks klyftorna.

   

Häll sedan i vatten, grädde och fond. Det kommer till en början se välldigt "rinnigtt" ut men rör om så kommer det tjockna till o du får en fin smet.
Hacka sedan persiljan.

  

Häll sedan i persiljan samt kryddor och rör om.
Gör ett stekprov eller ta pyttelite färs på en sked o smaka av.
Det är inte farligt att smaka av rå köttfärssmet!
Man äter ju råbiff så varför skulle man inte kunna smaka av köttfärsen?



Mina vigselringar är något jag alltid plockar av mig när jag ska arveta med händerna i köket.
Samt kom ihåg att tvätta händerna!

    

Fukta händerna med kallt vatten o tag sedan en rejäl matsked m färs.
Rulla färsen i händerna så att du får en avlång form, vattnet hjälper till så att färsen inte klibbar fast i händerna.
Du hanterar färsen mycket bättre genom att fukta händerna  kallt vatten.

  





Till detta serverar jag kokt potatis, en hemma gjord sås, hemma gjord lingonsylt samt nån god sallad! :)
Till detta har vi även ibland alkoholfri öl. (Jag o min man dricker ju inte alkohol, läs "varför alkoholfritt"
)/Häxan


(alla fotona i min blogg är det jag som tagit förutom fotona på mig, de har min ma tagit)

Kommentarer
Postat av: Malin

Undrade mest om det är nötfärs eller fläsk/blandfärs du använder? ^^

Tänkte mest för fläskkött är inte det säkraste att äta rått både pga trikiner och andra bakterier och liknande då de är allätare och lätt äter upp t ex råttor om de springer förbi. Nötkött är ju däremot helt ofarligt. :)

Iofs är vi ju väldigt noggranna i Sverige på kontroller, but still. ^^

Ingen pik på något sätt! Mest nyfiken. :)

2010-10-02 @ 14:07:04
Postat av: Häxan

Om du kollar i receptet så står det nötfärs :)



Jag använder nästan alltid nötfärs när jag lagar mat.

Men visst händer det ibland att jag använder blandfärs men det är välldigt sällan :)



Kram/Jeanette :)

2010-10-03 @ 08:22:17
Postat av: Malin

Dumt av mig att inte läsa ordentligt. ^^ Men okej. :)

Kram

2010-10-04 @ 22:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0