Häxans laxsallad m krutonger

Att göra en sallad är jätte lätt!
Man kan ju i princip ha i vad som helst man känner för.
För min del blir det faktiskt lite olika beroende på vad jag har hemma.



Jag älskar även att ha i krutonger i mina sallader o även krutonger är super lätta att göra!
(för er som inte vet vad krutonger är, det är stekta brödbitar som är härligt krispiga)

 

Jag brukar börja med att steka upp en laxbit.
Jag har på lite salt och lime peppar så steker jag upp den i olivolja.
När den fått fin färg o är igenom stekt ställer ja den åt sidan så den får svalana.
(jag brukar steka laxen 2-2½ minut per sida på medelvärme)

  

Tag sallad och strimla den (skär den i tunna remsor) häll över lite olivolja orör om.
ta ett hårdkokt  och smula sönder den över salladen.

  

SEn tar jag tomater o skär dem i klyftor för att skära bort kärnorna.
Jag gillar inte att de är så vattninga innuti så jag skär bort det för att slippa få en så "blaskig" sallad.
Sen skär jag dem i bitar.

   

I år odlade jag svarta paprikor! :)
De smakar som gröna och de är gröna innuti så det är absolut inget konstigt med dem! :)
Skär paprikan i strimlor eller bitar o ställ åt sidan lite.

  

Sen är det bara att ta laxen och mosa den och lägga den över salladen med lite mozarella.

 

Dags att göra krutongerna!
Jag brukar ta vanligt formbröd, så skär jag bort kanterna och skär brödet i små tärningar.

   
Tag fram en stekpanna o häll i olivolja (ganska mycket, men inte för mycket!)
Ha i bröd bitarna, rulla runt dem i oljan o stek dem så att de får en fin brun yta o blir krispiga.

   

Parmesan ost är ju bara sååååå gott att ha i sallad tycker jag.
Jag brukar skära på jag får skivor som jag sedan bryter ner lite o strör över salladen.
sist toppat jag med paprikan och krytongerna.



Härlig och god mättande lax sallad!
Men som sagt en sallad kan man göra hur man vill! :D
/ Häxan


Kommentarer
Postat av: Sabina

Kan man krydda krutongerna med något? :D

2010-09-27 @ 09:41:16
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: Häxan

Hm.... vilken kul idé! :D

Det borde man ju absolut kunna göra! :)

Har dock aldrig gjort det men det borde ju bara vara att ta någon krydda o röra ut den m oljan så att brödet får suga åt sig o fräsas upp.

Kan tänka mig att det ka vara gott m tex paprika krydda.... :)

Kram/Jeanette

2010-09-27 @ 17:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0