Häxans ValentinSemlor

Nu har jag varit i köket o lekt igen! :D
Mitt nya påhitt är Valentin semlor eller färgade semlor.

Ni som följer min matblogg har ju märkt att jag är välldigt förjust i karamell/hushållsfärg just nu.....
så håll i hatten nu har häxan lekt lite igen! :D <3





Jag följde först receptet som finns bak på mjölpåsen fast jag tog vetemjöl special istället för de gör bullarna lite fluffigare.

  

Smula ner gästen i bunken och strö över saltet.
min kära farmor lärde mig nämligen att stör man saltet över jästen sätter den i gång och börjar smälta vilket förenklar bakningen lite :)

När du ser att jästen börjar smälta smält då smöret och tillsätt sedan mjölken.
Det ska ju vara fingervarmt (37 grader) jag måste dock använda mig av en köks termometer då min kropstemperatur ligger under.
Men en kökstermometer är alltid bra att ha :)

Häll sedan vätskan över jästen och rör om så allt löses upp.

   

Ha sedan i socker och kardemumma ochröd karamell/hushållsfärg. 
(självklart kan man byta ut den röda färgen till någon annan färg, jag har tex hafft i grönt)
Av med ringar och tvätta händerna innan ni bakar!

   

Rör om ordentligt
Tillsätt sedan mjöl lite i taget och arbeta in.



Låt sedan jäsa under duk i 30 minuter.

   

När degen fått jäsa i 30 min dela då upp den i små bitar o rulla till små bollar.
Låt sedan jäsa under duk yttligare 30 min.

   

När bullarna jäst pensla dem med lite uppvispat ägg.
Grädda dem mitt i ugnen på 250 grader 5-10 min.
Låt de sedan svalna.

   

Här har jag glömt o fota lite.
Men riv ner mandelmassa i en skål och tillsätt lite mjölk. Rör om ordentligt med en sked så att du får en jämn fin smet, ta lite mjölk i taget för annars blir mandelmassan för rinnig.

Vispa upp grädden och häll den i en sprittspåse. (finns att köpa på bla ica)

Skär av toppen på bullarna och klicka på mandelmassa smeten.
Sprittsa sedan på grädden.
Jag valde att skära till locken som små hjärtan och placerade dem sedan på toppen.





Häll sedan florsocker i en sil och skaka lite lätt över semlorna.





Så är de klara att avnjutas! :D



Så här blev de gröna mini semlorna jag gjorde :D
/Häxan.

(alla fotona är det jag själv om tagit)







Kommentarer
Postat av: Millis

Men gud vilka undebara semlor!

Du är så duktig!!!!

Jag får bara fler o fler tips till Novas kalas!

2011-02-13 @ 16:04:04
Postat av: Häxan

Tack Millis! :D <3

Ja, dessa små semlor passar ju utmärkt till barnkalas!

Vad kul att du känner att du får massa tisp och idéer! :D

massor med kramar! /Jeanette

2011-02-13 @ 16:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0