Vanilj pannacotta

Vanilj pannacotta är en av mina absoluta favorit efterätter. :)
Jag tycker även att en pannacotta kan vara välldigt god till en kopp kaffe som en liten fika.
För er som inte vet vad pannacotta är för något är enklaste förklaringen en slags pudding gjord på varmgrädde.
Pannacotta betyder kokt grädde.


Detta behövs för 4-6 portioner
3 dl grädde
½dl socker
½ vaniljstång
1½ gelatinblad
(färska jordgubbar att dekorera med)


Mät upp sockret o häll det i en kastrull, mät upp grädden och häll i den också.
Rör om ordentligt



Ta sedan fram vaniljstången. (den står bland kryddorna i mataffären)



Det är bara halva stången som ska användas så skär den på mitten så du får halva.
Skär sedan upp vaniljstången så du kommer åt vaniljfröna inne i stången.



Som ni ser ser det ut som en kladdig svart brun massa innuti.
Detta ska skrapas ur.



Skrapa ur fröna/massan ur stången med en kniv men lägg även de "tomma" vaniljstångs skalen i kastrullen sen också.
Låt detta koka upp under omrörning.


Undertiden som det kokar upp kan du fika gelatin bladen.
De är ganska grova blad. Man ska ha 1½ blad, så jag brukar ta saxen och klippa ett blad på mitten.
(det går jätte lätt att klippa i dem)


Ta sedan en skål och häll upp kallt vatten i och lägg i gelatin bladen i vattnet en stund.


När grädden kokar upp ta den av från spisen och sätt på ett lock.
låt den stå och dra i ca 30 min.


När vanilj vätskan fått dra i sina 30 min ta då upp gelatin bladen som nu blivit gele aktiga.
Krama ur den lite lätt så inte allt för mycket vatten följer med och ha sedan i dem i den varma vätskan.


Rör om ordentligt så att bladen smälter ordentligt i vätskan.
tag sedan fram en kanna och en sil.
häll över vätskan till kannan men låt den passera genom silen.



Anledningen till varför vätskan ska silas av är för att vaniljstångs skalen och större fröbitar inte ska följa med i pannacottan.
Anledningen till varför jag häller upp i en kanna är att det sedan blir lättare att hälla upp vätskan i skålar, glas... eller vad man nu känner att servera ur.



Ställ sedan in pannacottorna i kylskåpet minst 3 timmar så de får stelna ordentligt.



När de sedan stått sin tid i kylskåpet kan man ta ut och dekorera dem.
Bäst tycker jag att det blir med jordgubbar sen är det ju inte fel att servera alkoholfritt mousserande vin till om man vill ha det lite festligare. :)






Klara att avnjutas! :)
Passar även perfekt att ha till fika. :)

/Häxan

Kommentarer
Postat av: niclas deli

Hej

För ännu bättre vanilj än den som andra stora märken säljer kolla gärna på min hemsida.

Billigare och framför allt inte torkad och torr som andra större kryddmärken säljer.



Jag är själv vaniljoman och ville inte köpa dessa som fanns i affärenn. Beslutade därför för att importera direkt ifrån odlaren.

Mvh Niclas

2011-03-21 @ 22:27:17
URL: http://webbshop.niclasdeli.se
Postat av: Häxan

Hejsan! :)



Tack så jätte mycket för tipset! :)

Ska absolut ta mig en titt, man vill ju ha bra råvaror.



/Jeanette

2011-03-22 @ 10:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0