Ugnsbakad färskpotatis med citron/pepparrotssmör

Detta recepr hittade jag i en mattidning för ett tag sedan och tyckte det verkade intressant så det ville jag prova.
Nu har jag provat.... jag är ju inte så där super förtjust i färskpotatis så det gjorde väll att jag kanske inte gillade detta så jätte mycket.

Dock har vi alla olika smak så bara för att jag inte gillade detta betyder det inte att detta var dåligt så därför vill jag ändå dela med mig av detta recept.

Smöret däremot var kanon gott så det kommer jag göra flera gånger till vanlig bakad potatis samt kanske ha till någon köttbit.



Detta behövs:





   

Sätt ugnen på 225 grader.
Häll upp saltet i en form.
Tvätta potatisen försiktigt och skär små kryss på toppen av varje potatis och placera i formen m krysset uppåt.
Grädda mitt i ugnen 40 min eller tills potatisen blivit mjuk.

   

Undertiden som potatisen är i ugnen kan man göra smöret.
Ta det rumstempererade smöret o lägg i en skål.
Riv skalet från citronerna och riv i den färska pepparroten.
Ha även i lite salt och peppar och rör om så detta blandas väl.
Blir smöret för mjukt kan man sätta in den i kylen en liten stund.


Jag valde att lagatill en köttbit till detta men man väljer ju självklart själv vad man vill ha till om man nu vill ha något till.

Jag tyckte ju som sagt inte potatisen blev så jätte god men så är jag ju inte så superförtjust i färskpotatis, smöret gillade jag verkligen. :)
/ Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0