Lax med ris och smörstekta grönsaker.

Stod i köket igår och slängde ihop en ny rätt som blev väldigt god. :)
Så nu delar jag med mig av den.



Detta behövs:

Ris
1 bit lax
Majs
½ rödlök
en bit purjolök
salt, peppar
(riven mozzarella)

   

Koka upp ris om du inte har det färdigt. (vi hade ätit ris till amten dagen innan så jag tog tillvara på det)
Tvätta av purjon och skär upp i bitar även rödlöken.

   

Ta fram en stekpanna, ha i en bra klick smör.
Fräs först upp rödlöken och purjolöken lite lätt.  (ca 30 sek-1 minut)
Ha sedan i majsen o lite salt.
Rör om ordentligt och ställ åt sidan.



Jag valde att smaksätta laxen med flingsalt och pepparmix.

   

Krydda laxens ena sida med salt och peppar.
Hetta upp en liten stekpanna och har i lite oliv olja.
Stek laxen ca 1-1½ minut på varje sida.

   

När laxen är stekt lägg den på ett fat o låt "vila lite" undertiden blanda ihop de smörstekta grönsakerna med riset.
När laxen svalnat lite, ha sönder den i bitar.

  

Blanda ihop laxen med grönsakerna och riset, ha eventuellt på lite mozarella och rör om.
Smaka av o se om det är tillräckligt saltat eller om du behöver tillsätta lite salt.
Toppa sedan eventuellt med lite persilja.



Så är det klart att avnjutas! :D
Snabbt, enkelt och gott!
/Häxan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0