Syltkakor

Små kakor är underbara, bjuder man på fika blir det nästan alltid småkakorna som blir mest uppskattade.
Kakor är ju även bra på det sättet att de håller väldigt länge om man förvarar dem rätt.
Dvs i en burk med tätt lock.


Detta behövs:
Hacka samman alla ingredienser till en slät deg.
Jag brukar lägga allt på smörpapper eller bakplåtsppper, då kan jag även vika in kanterna på smörpappret,
vika pappret o pressa i hop allt (Se wienerkakaor)
Tillslut får man en slät och smidig deg.
Skär degen i 4 bitar.
Rulla sedan ut deg bitarna i längder (ca 40 cm lång), skär upp i bmå bitar (ca 1½-2cm) och rulla till runda bollar.
Lägg bakplåts papper på en plåt, lägg på bollarna, platta till lite och gör små gropar i varje kaka
När alla kakor har små fördjupningar kan man fylla med lite fast sylt. Ha inte i för mycket sylt för då kan de rinna över när de gräddas i ugnen sen.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 1o-15 min.
Låt kakorna sedan få svalna. :)


Jag brukar inte kunna låta bli nybakta kakor!
Så gott när de är lite små ljumna med ett glas kall mjölk eller en god kopp kaffe.
Dock lägger jag dem sedan i bukr med lock.
Jag vill inte att kakorna ska klibba fast sig i varandra så om jag behöver trava kakorna på varandra
(vilket jag altid behöver) då lägger jag smörpapper mellan.
Lägg burken på smörpapper, rita av och klipp ut så har du formen så kakornaligger snyggt i burken. :)
/ Häxan
Ps jag fotar allt själv till min blogg undertiden som jag bakar/lagar mat jag hinner därför inte fota alla moment men försöker hinna med så gott det går. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0