Egen gjorda pommes m hemma gjord aioli

Jag gillar verkligen pommes men har dragit mig lite för att göra egna då jag tyckte det verkade svårt.
Men nu har jag testat några gånger och det är inte alls svårt!
Det du behöver är :

1 fritös
olja att frittera i
stora potatisar
fingsalt.
Tvätta potatisen och skär bort kanter så att du får raka sidor och en mera rektangelform.
Sör sedan potatisen i skivor, en tjocklek på ca 0,5-1 cm.
skär sedan så att du får potatisen som avlånga stänger och lägg potatisen i kallt vatten.
Sätt igång fritösen, den ska stå på ca 165 grader.
Lägg fram en ren handuk och häll bort vattnet från potatisen.
lägg potatisen på den rena handuken och lägg en ny ren hanuk över.
Tryck till lite lätt så potatisen torkas lite.
När fritösen nått rätt värme ha i potatisen och förfrittera i 10 min.
ta sedan upp den och låt den svalna lite.
Undertiden som den svalnar passar jag på att göra aioli samt höja temperaturen på fritösen!
Fritösens värme ska nu upp till ca 195 grader.
Aioli:
2-3 msk majonäs
1 msk dijon senap
några droppar citron saft
1-2 vitlöksklyftor
(paprika krydda)
Blanda ihop majonäs och dijon senap, ha i några droppar citronsaft och lite paprika krydda blanda sedan ihop allt.
Pressa sedan i vitlöken och rör om ordentligt.
Häll over aiolin i en ny kopp så det inte ser så kladdigt ut, ser ju snyggare ut när man serverar ;)
Lägg den lilla skålen tex i en lite större skål.

Nu tillbaka till pommesen som ska fritteras 1 gång till :)
Kom ihåg att fritösens temp nu ska vara runt 195 grader.
Fritera pommesen i 5-10 min (lite beroende på hur tjocka de är o hur mycket du har i korgen)
Jag fritterade mina runt 7-8 min.
Häll sedan upp i en skål, strö på lite fling salt och kasta runt/blanda lite
Häll sedan över dem till serverings skålen :)
Klart att servera! :)
/ Häxan

(ps: jag fotar allt själv till min blogg.
Eftersom jag lagar maten samtidigt hinner jag ibland inte fota alla moment men försöker i allafall. :)

Kommentarer
Postat av: John Svensk

Om man har gott om tid kan man göra aiolin själv, det blir riktigt smaskigt... :)



Typ 1-2 portioner:

En äggula, gärna från Kravmärkta ägg

En vitlöksklyfta

Fem droppar tabasco

Salt o svartpeppar

God olja, gärna olivolja



Blanda ihop äggulan, pressad vitlök, tabasco och en nypa salt o peppar. Häll i en tesked olja och blanda noga. När oljan är helt borta, häll i en tsk olja till och blanda noga. Upprepa tills majonnäsen börjar tjockna lite, då kan du öka oljedosen till matskedar, men var hela tiden noga med att oljan blandas in helt, annars skär majonnäsen sig och det blir nästan omöjligt att rädda såsen! När majonnäsen tjocknat är det dags att smaka av med salt o peppar och ev. andra kryddor du vill ha i. :)

2011-12-03 @ 09:33:13
Postat av: Lydia

ser gott ut!

2012-01-06 @ 17:10:26
URL: http://magnapop.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0