Wienerstänger

Små kakor är verkligen underbart!
De flesta gillar småkakor och gärna olika sorter.
Kakor håller sig i flera månader bara man förvarar dem på rätt sätt.
Jag lägger alltid mina kakor i burk med lock som verkligen sluter om och förvarar i skafferiet.
Alltid trevligt att kunna plocka fram lite kakor när man får över folk på fika.
Har man kakor hemma gör det ju inget heller om vänner bara ringer på dörren, då har man alltid något att bjuda på! :)

Dessa kakor är min mans favorit.
Säger jag att jag ska baka kakor säger han genast att han vill ha dessa! :D

Som vanligt plocka jag fram alt som jag behöver när jag ska baka och plockar undan det allt eftersom jag använt det, på så sätt har man mera koll och slipper glömma något.
Något som inte står klart o tydligt i eceptet är att smöret ska vara rumstempererat!
Smöret ska vara rumstempererat!
Det kan ju ta ett tag om man bara sätter fram smöret men om du mäter upp den mängd smör dub ska ha, skär den i mindre bitar och lägger på ett fat blir den ju mjukare fortare! :)
När smöret sedan är mjukt ha ner den i en bunke och rör ihop med sockret så det blir som en kräm.
Tillsätt ett ägg i taget och rör om.
När du rört ner äggen i smeten tillsätt då hjorthornssalt och mjöl och rör ihop.
Jag rör ihop så mycket jag kan sedan tar jag fram en bit smör papper och själper ut degen på den för att arbeta ihop till en smidig deg.
Till dessa kakor brukar jag sedan alltid få tillsätta lite extra mjöl för annars e degen super kladig!
Degen själper jag upp ganska centrerat (mitt på) bakpappret för att kunna vika upp kanterna och trycka till.
Så här får man göra några gånger, degen blir fastare och fastare och tillslut till en smidig deg.
Det sista arbetar jag ihop för hand.
Nu brukar jag få tillsätta lite bjöl för annars brukar degen klibba fast sig på mina händer.
när degen slutat klibbafast plattar jag till den och skär den i 4 ungefär lika stora bitar.
Jag rullar sedan degen till bollar så jag kan rulla ut längder på ca 40 cm.
Lägg sedan på bakplåtspapper på plåt och längderna på.
Ta 2 längder på varje plåt.
Gör sedan en fördjupning mitt på varje längd.
I receptet står det att man ska ha 3-4 msk fast sylt... det tycker jag är väldigt snålt!
Jag vet inte hur mycket sylt jag använder men det är betydligt mer än så!
Här använder jag faktiskt bob hallonsylt, förpackningen tycker jag är oerhört praktisk då det är som en pip framtill.
Bara klämma ut sylten så mycket/lite som man önskar.
Tänk dock på att inte ta allt förmycket för då kommer sylten att rinna över!
När du fyllt längderna med sylt grädda dem mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 min.
Undertiden som kakorna gräddas brukar jag passa på att förbereda kristyren.
Till detta behövs florsocker o några droppar vatten.
När längderna gräddats klart är det dags att skära dem i snittar.
Eftersom det är en masa sylt har det en tendens att bli lite kladdigt så jag brukar även ta en bit papper så jag kan torka av kniven på efter jag skurit loss en kaka.
Snittarna skall skäras när längden är varm!
Häll sedan på kristyren och låt svalna.
När kakorna svalnat lägg dem sedan i en burk med lock som verkligen sluter om.
Lägg gärna lite smörpapper/bakplåtspapper mellan kakorna om du travar dem på varandra.
Sen är det bara att plocka fram o mumsa! :D

Härligt goda kakor! :D
/ Häxan
Ps: Jag fotar allt själv till min blogg samtidigt som jag bakar/ lagar mat.


Kommentarer
Postat av: Anna

Underbar matblogg! Man fick massa idéer och tips. Och allt såg så gått ut :D Skulle du vilja hitta på mat som är kcal snål? Känns som att du kan de där med mat :D

Kram Anna

2011-10-26 @ 21:08:46
URL: http://anku.blogg.se/
Postat av: Häxan

Hej Anna!

Tack så jätte mycket!!! :D

Nja, jätte bra är jag kanske inte men lite kan jag.

Det var en tid då jag vägde allt jag åt och räknade kcal.



Men vad ska jag hitta på då åt dig! :D

Hm.. Är det något som du inte kan äta?

Som du tex är allergisk mot?



Jag tror alltid att en varierad kost är det bästa för kroppen och hälsan.

Just att man äter pasta, ris, potatis, kyckling, kött, fisk och grönsaker.

Men kanske att man inte lägger på för mycket på tallriken, det är nämligen jag jätte duktig på att göra! :D

Jag lägger på påtok för mycket på min tallrik ibland! :D



Men vill man absolut ha kalorisnålt....



Kyckling är väldigt bra faktiskt i olika former.

Kyckling är det magraste köttet och innehåller bara 100 kcal per 100 gram.

Sen är ju lax väldigt bra och innehåller ju även omega 3 fetter som är bra för kroppen.

Nu vet jag inte riktigt vad laxen ligger på kalorimässigt men jag tror det är runt 130kcal per 100 gram.



Men du vill kanske ha tips på kcal snåla maträtter?

Eller är det kcal snåla produkter du vill ha tips om eller kanske både och? :)



Kram/ Jeanette

2011-10-28 @ 09:56:22
Postat av: Matskafferiet

Ser gott ut!

2011-10-30 @ 17:22:59
URL: http://www.matskafferiet.se
Postat av: Häxan

Tusen tack! :)

De är kanon goda!



/Häxan

2011-10-30 @ 19:21:36
Postat av: Caroline

Hej igen!



Tack för tipsen för dotterns kalas. Blev super goda kakor (och lätta för min del)

kommer hojta till igen när jag behöver tips, guld värt!



Trevlig kväll.

Mvh

2011-11-01 @ 14:59:05
Postat av: Häxan

Halloj! :)



Varsågod!

Vad glad jag blir att du gillade det! :D

Det får du jätte gärna göra!

bara kul att kunna hjälpa till lite.



Trevlig kväll till dig med.

Kram/ Jeanette

2011-11-01 @ 15:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0