Äppelmarmelad

Jag och min man fick massor med fina ällpen från hans syster.
Jag blev överlycklig och satte genast igång att fundera vad jag skulle göra av dessa.

En del ällen skalade jag och skivade, la i påsar och frös in.
Bra i vinter att ha till olika bakverk. :)

Men så hittade jag detta underbara recept på äppelmarmelad som jag kände att jag bara måste prova!



Detta behövs:

1 kg äpplen
750 g strösocker ( ca 8½ dl)
2 kanel stänger
10 nejlikor
6 kardemumma kapslar
saft från 1 citron

Rena glas burkar!!!
Tvätta äpplena, skär dem i klyftor, skär bort stjärnhus och väg så du får ca 1 kg äpplen.
När du fått 1 kg skär då äpplena i bitar.
(om du inte vill ha så mycket äppelbitar i din marmelad skär små bitar)


Ha ner äppelbitarna i en kastrull, pressa ur saften från 1 citron och häll i saften.


Ha sedan i kryddor och socker och låt detta börja koka upp.



Koka marmeladen i ca 20 min och rör om lite då och då.
till slut får den en lite marmeladig koncistens.
(det doftade verkligen underbart när man kokade detta!)



Undertiden som marmeladen kokar passa på att värm glasburkarna i ugnen.
De ska ca 5-10 min på 100 grader.
Ställ dem på ett galler längst ner i ugnen.
Jätte viktigt att glasburkarna är varma!

Om du häller ner varm marmelad/sylt i kalla glasburkar kan de explodera!
Därör är de viktigt att du värmer dem!
Ha på dig grytantar när du sen tar ut burkarna så du inte bränner dig.

Häll sedan försiktigt ner marmeladen i burkarna.
Kanelstängerna tog jag bort men lät de övriga kryddorna vara kvar.
Skruva sedan på locken ordentligt.
Jag brukar hålla i burkarna med en handuk eller grytvante och skruva på locket ordentligt. :)


Låt sedan marmeladen få stå och svalna i sina burkar.
Sätt sedan in dem i kylskåpet.

Jag smakade så klart lite av den varma marmeladen innan jag hällde upp den i burkar.....
Den var UNDERBART god!!!
Dock fick jag lite julkänsla tack vare kryddorna :D
Så jag kommer nog spara de till julen..... kanske ;D Den var så himla god!!! :D

/ Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0