Häxans kyckling i jordnötssås

För en tid sedan blev jag jätte sugen på kyckling i jordnötssås!
Jag har aldrig lagat detta tidigare och viste inte riktigt hur jag skulle göra så jag improviserade helt enkelt.

Eftersom jag varit ute i köket och lekt har jag inget riktigt recept på detta.
Jag får helt enkelt försöka förklara hur jag gick tillväga.

Detta använde jag mig av i allafall:
4 kycklingfiléer
scharlotten lökar
vitlök
Tandori krydda
Green curry
jordnötssmör
purjolök
paprika
sweet chili
Creme fraiche
skölj av filéerna lite och skär den i bitar/ strimlor.
Skala scharlotten lökarna och finhacka dem. (Jag tog 3 stycken här)
Skala vitlöken, krossa den med ett knivblad
(dvs ta en kniv som är bred, placera knivens platta breda sida över vitlöken och tryck till med handen så vitlöks klyftorna blir platta, det blir då lättare att finhacka dem men akta så du inte skär dig på knivbladet!)
Finhacka sedan vitlöken också.
Tror jag tog 2 el 3 vitlöks klyftor här.
Ta fram en wokpanna, häll i lite olja.
Jag tog olivolja och lite rapsolja.
När oljan börjar bli varm i pannan hade jag ner den finhackade vitlöken och scharlottenlöken.
Fräste upp lite lätt i ca 1 min sedan hade jag ner kycklingen.
Stek kycklingen tills att den fått en jämn färg.
Efter det hade jag i kryddor:


Green curry hade jag i ca 1/4 av påsen och tandori hade jag i ca ½ påsen


Ha i kryddorna och rör om ordentligt.
Ha sedan i creme frachen och rör om tills den blivit som en sås. (Jag hade en stor burk)
Ha därefter i jordnötssmör. (jag tog i 3 rejäla klickar, någotstörre än golfbollar kan man säga)

Låt de sedan smäla i under omrörning.
Ha sedan i sweet chilisås, jag hade i ganska mycket sås men det kan man ju smaka av o känna efter själv hur mycket man vill ha i.
Ha sist i hackad purjolök och hackad paprika.
Rör om och servera med ris.
Inte det snyggaste uppläget denna gång men sjukt gott blev det i allafall! :)
Vill man piffa upp det innan serveringen kan man ju alltid strö på lite pesilja så ser upplägget genast trevligare ut ;)

Ps: jag fottar allt till min blogg själv.
Ibland hinner jag inte fota alla moment när jag lagar maten (har ju bara 2 händer) ;)
Men jag försöker hinna med och fota så mycket som möjligt.

/ Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0