Kalops/gryta

För ett tag sedan hittade jag ett intressant recept i en mat tidning på en kalops/ gryta.
Denna rätt var bra för den sköter i princip sig själv så man kan göra andra saker under tiden.
Dock tar den lite tid, men det är den verkligen värd! :)



Detta behövs:



(Jag måste faktiskt erkänna att jag skrattade lite åt 22 kryddpeparkorn!
Jag tänker inte stå och räkna att det är 22 st!!!
Här slänger vi i en näve!)

Gör så här:



  

Så här gjorde jag:
Jag hade ner smör i en gjutjärns stekpanna.
Jag hittade inte högrev i affären så jag köpte grytbitar istället som jag bara skar ner i mindre bitar.
Min stekpanna är väldigt stor så jag kunde steka upp allt kött i 1 omgång. (receptet står ju 2 omgångar)
Jag orkar inte hålla på med en massa tjafft dutt saker så därför stekte jag upp allt på en gång tillsammans m kyddorna så att köttet fick en fin färg!
Så skalade jag löken, det står att man ska klyfta den.... så jag skar upp den i klyftor (vilket gör att den ramlar i bitar) och stekte upp den med köttet som det står i receptet.

  

Lägg över kött och lök i en gryta.
Koka sedan ur stekpannan. (dvs häl i vattnet i stekpannan och låt vattnet koka lite.)
Häll sedan över vattnet i grytan med köttet och löken.

   

Skala och skiva upp (Slanta) morötterna skala och tärna rotsellerin.
OBS! Här hade jag läst fel på receptet! Jag läse bara selleri och tog därför vanlig själkselleri (fungerade bra ändå)

Ha ner selleri och hälften av morötterna med kryddor, salt, vatten och soja.
(jag tycker det blev för mycket vatten! 4-5 dl vatten hade räckt)
Sätt på locket och låt småkoka 1 timme.
häll sedan i resten av morötterna och låt koka yttligare 30 min.
(koka även potatis nu om du vill ha det till grytan)

   

När det kokat klart var det som sagt väldigt mycket vatten kvar och såg inte alls ut som på bilden i receptet.
Jag tog därför en slev och flyttade över allt till en skål så att det mesta av "vattnet blev kvar i grytan.
så finhackade jag persilja och strödde över grytan. (då såg det genast ut som på bilden i receptet)





Grytan är nu klar att avnjutas :)
( Det blev en väldigt god gryta även om jag blev lite osams med receptet) :D
det jag inte gillade m receptet var 22 kryddpepparkorn ha i en näve istället, steka köttet i omgångar för det beror ju på storleken på stekpanna och så var det för mycket vatten!

Men smaken var det i allafall inge fel på! :)
Kommer göra denna gryta igen men med rotselleri som det ska vara o sen på mitt sätt! ;)

Ps jag fotar allt till min blogg själv.
försöker hinna med att fota så mycket som möjligt när jag lagar maten men ibland hinner jag inte fota alla moment.
/häxan



Kommentarer
Postat av: peter

haha jag skrattade oxå åt 22 pepparkorn, vem fan räknar.. släng i bara :)

Brukar titta in på din blogg då och då :)

Jag har även börjat med slänga upp recept på min fotoblogg :)

peter

2011-09-04 @ 13:20:10
URL: http://fotope.blogg.se/
Postat av: Häxan

Ja, eller hur! :D

Jag tyckte det var skit löjligt med 22 st

Men som sagt man fick sig ett gott skratt i allafall! :D

åh! va kul! då ska jag ta mig en titt o se vad du har för något spännande i matväg :D

Kram/ Jeanette

2011-09-04 @ 13:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0