Kycklingwok m kokosmjölk

Denna kycklingwok är ett av mina egna små påhitt.
Jag älskar wokad mat, det är lätt att göra och det känns gott och fräsht. :)

Tyvär så har jag inget riktigt recept på denna men här har ni vad man behöver i allafall. :)



Detta behövs:
olivolja
vitlök
kycklingfilé
kokosmjölk
vattenkastanjer
babuskott
lök
purjolök
morötter
(röd paprika) Brukar jag ha i men den var slut hemma
jasminris
sambalolek
green curry mix
(salt)


   
Krossa vitlöken m bladet på en kniv och hacka sedan vitlöken i små bitar.
Skär ner kycklingen i små bitar.

  

Häll i lite olivolja i den varma woken o ha sedan i den hackade vitlöken låt fråsa upp några sekunder innan kyckling bitarna åker i.
rör om då o då.

   


Undertiden som kyckling o vitlök fräses upp skär då ner lök, purjo och morätter.
Jag skar mina morötter i stavar men självklart kan man skära dem som man vill.


   

När kyckling och vitlök fräst upp dvs kycklingbitarna ska INTE vara råsa utan de ska ha fått en jämn färg ha då i kokosmjölken.
Gör du en liten portion så finns det små kokosmjölks burkar att köpa i välsorterade mat butiker.
Ha sedan i sambal efter smak o även green curry spice mix efter smak.
Låt de stå och puttra ett tag. (ca 10-15 min)
passa även på att koka riset.

   

När kokosmjölken fått koka in lite ha då i vatten kastanjer o bambuskott, lått puttra ca 5 min under omrörning så de mjukas upp lite.
Ha sedan i grönsakerna.



Rör om grönsakerna ordentligt.
låt de bara bli varma så de har kvar krispigheten.
Smaka av o tillsätt eventuellt lite salt om du tycker det behövs.



Servera wooken med ris. :)
Denna rätt går även jätte bra att frysa. Pasar kanon som matlåda.




Enkelt, snabbt och gott! :)
/Häxan


ps: jag fotar allt till bloggen själv undertiden som jag lagar maten, det gör att jag ibland inte hinner med att fota alla moment.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0