Fläderbloms/rabarber saft

Jag känner att jag verkligen är lyckligt lottad som har massor med fina och underbaara vänner runt om mig.
Cissi är en av mina underbara vänner.

Cissi hörde av sig till mig och frågade om jag ville ha lite fläderblommor för hon skulle ut till ett ställe och plocka lite.
Jag blev så klart överlycklig, hon frågade även om jag ville ha lite rabarber.

Sen kom hon över till mig med både rabarber och fläderblommor! :D
Tack underbaraste vännen! <3

Det gjorde att jag kunde göra denna saft som jag länge varit nyfiken på:
 
 
Detta behövs:
 
1,5 kg rabarber
10 blomklasar fläder
2 citroner
30 g citronsyra (1påse)
2 liter vatten
1 kg socker
 
Så här gör du:
 
   
 
Tvätta rabarbern och skär den i ca ½cm skivor och lägg dem i en kastrull.
Skär citronerna i skivor och lägg ner dem med.
Skölj av fläderblommorna och lägg i dem också.
Häll sedan i citronsyran och rör om lite.
 
 
 
Koka upp vattnet och häll det sedan över blandningen.
Rör om, låt svalna, sätt på ett lock och låt stå i kylskåpet 1-3 dygn. (Jag hade min i kylen 2 dygn)
 
   
 
Ta fram kastrullen ur kylen.
Nu kan du även behöva en stor bunke samt en saftsil med silduk.
Häll över allt genom silen till bunken så det får rinna av ordentligt.
Under tiden kan du diska ur din kastrull, den kommer du behöva igen.
Mät upp sockret.
 
   
 
Häll över saftblandningen i den rena kastrullen och ha i sockret.
Låt saften koka upp, det ska koka ca 5-10 min.
Nu kommer det komma skumm i kanterna, se till att ta bort så mycket av skummet som du kan (dvs skumma av)

Varför skummar man av?
Jo skummet innehåller bakterier och mögelsvampar och det vill du inte ha i dig! :)
Därför är det så viktigt att man verkligen skummar av saft och sylt.
Hur skummar man av?
Jag brukar ta upp skummet med en vanlig matsked.

När det kokat klart och du skummat av låt saften få svalna.
Se till att du har RENA flaskor att tappa över saften i.
Häll över saften i flaskorna, du kan ta en tratt till hjälp så går det lättare.
 
 
Jag gillar att ta tillvara på gamla flaskor, se bara till att göra rent dem ordentligt innan du använder dem.
Se sedan till att förvara saften svalt.
 
(tips på rengöring av flaskor:
Häll i lite ris i flaskan, liten skvätt ettikssprit, lite vatten så det blir ca 1/3 av flaskan och några droppar diskmedel.
Stäng flaskan och skaka ordentligt!!! Skölj sedan ur flaskan ordentligt och den är ren o fin innuti)
 
 
 
Att blanda saften, alla har ju olika smak men jag tyckte det var bäst med ca 1/4 saft och resten vatten.
Receptet rekomenderade 1/3 del saft men det tyckte jag blev lite för starkt.
Denna saft blev verkligen fräsh och kanon god!

Tack än en gång Cissi för fläder och rabarber så jag kunde göra denna super härliga saft! :)
 
Ps, jag fotar allt till min blogg själv undertiden som jag fixar o donar i mitt kök.
Hinner inte alltid fota alla moment men gör så gott jag kan. :)

/Häxan
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0