Gamla kokböcker

Jag har börjat få upp intresset mer o mer för gamla kokböcker.
Jag tycker gamla kokböcker innehåller så många intressanta recept.

De tar oftast längre tid att laga maten men jag lägger gärna denna tid om jag får riktig mat som smakar gott.
Det finns så många goda rätter som jag minns jag åt som barn... men..... jag vet fatiskt inte hur man tillagar dem!

Idag fick jag faktiskt tag på 2 gamla kokböcker.
Den ena är från 1945! :D







Jag tycker det är lite coolt, en elektrisk spis som för oss idag är en självklarhet och inte är något märkvärdigt alls var en nymodighet 1945..... det är faktiskt inte alls så länge sedan ju! :D

Den andra boken jag hittade var en kokbok från 1977 (mitt födelse år!) :D
Riktigt kul bok där jag verkligen hittade många intressanta recept och även recept jag inte alls hört talas om tidigare.





Jag o min man har verkligen suttit o blädrat igenom denna bok nu ikväll o det finns även massor med rätter där som han vill att jag ska laga :D
Jag är såååå glad!
Detta är verkligen roligt!

Jag skulle gärna vilja få tag på mera gamla kokböcker o gärna äldre än 1945. :)
Någon som har riktigt gamla kokböcker som de känner att de inte behöver o som de vill skänka bort eller sälja billigt?

Jag skulle bli överlycklig om jag fick tag på lite mer gamla kokböcker. :)

Kommentarer
Postat av: Peter Ljungberg

Det bästa och billigaste sättet att få tag på gammla kokböcker är att besöka något antikvariat, vet ej om ni har något i strängnäs men jag vet ju att ni är ute och far i sverige en hel del så det finns en antikvariat i Tidan norr om Skövde söder om Töreboda, vet ej tyvärr om det är öppet på helgerna men jag tror det är öppet på lördagar ivf, ha en bra dag och kram från oss.

2012-03-27 @ 09:13:16
Postat av: Häxan

Tack Peter! :)

Jag har kollat en hel del på antikvariat o även loppisar.

Ibland kan man hitta riktigt roliga saker.

Men ajg tänkte att ibland sitter folk hemma med massa gamla kokböcker som de känner att de inte har användning för.

En del slänger ju tyvär också gamla böcker då de tycker att de inte har något värde.

För min del är gamla kokböcker av värde då jag vill komma åt de gamla recepten. :)

Så oistället för att slänga gamla fina kokböcker eller bara låta de stå i bokhyllan kände jag att jag gärna tar emot dem eller köper de billigt. :)

Men i sommar ska vi även kolla upp lite ställen när vi är ute o far så jätte stort tack för tipsen!!! :D

Många kramar till er med! :)



/Jeanette

2012-03-27 @ 09:27:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0