Våfflor utan ägg med annorlunda tillbehör.

Här kommer nu ett recept jag satt i hop själv på våfflor utan ägg.
Anledningen till detta är att jag på lite olika sidor jag är med i länkade till receptet på chokladvåfflor som jag bloggat om tidigare.

på en sida fick jag då frågan:
-Men vad gör man om man inte kan äta ägg?

Jag fick mig då en funderare och tog det som en utmaning o skapade därför detta recept. :)



Detta behövs för 8-10 våfflor.

4 dl mjölk
1 msk bakpulver
2 dl vetemjöl
75 g smör.

(nu har jag inte testat att göra dessa som choklad våfflor men jag kan tänka mig 1 tsk vanilj socker o ca 2 msk kakao)

  


Häll mjölk i en bunke, tillsätt bakpulver, Vispa upp lite lätt med en vanlig visp (ingen elvisp)
Tillsätt mjölet o vispa till en jämn smet.

  

Smäl smöret i en kastrull och häll i smeten.
Vispa så du får en tjock fin slät smet.


 

Så är det bara att grädda i våffeljärn.

De flesta är vana att äta våfflor med sylt och grädde.
Jag känner att jag är lite trött på det så jag valde denna gång att göra lite "matigare" våfflor
Jag åt mina våfflor med perrarrotsgrädde och parmaskinka



Sen testade jag även att göra en variant med gravadlax, creme fraiche, avocado, stenbitsrom och rödlök. :)



Man kan verkligen ha precis det man känner för. :)
Låt fantasin flöda.
/ Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0